مقاله تخصصی

آموزش کار با بردبورد – آشنایی با انواع بردبورد و طرز استفاده از آنها

آموزش کار با بردبورد

آموزش کار با بردبورد – آشنایی با انواع بردبورد و طرز استفاده از آنها

بردبورد یکی از ضروری ترین ابزارهای پایه ای الکترونیک است که برای مقاصد آموزشی، آزمایشهای قبل و بعد از طراحی مدار و مواردی مشابه استفاده می شود. در حقیقت همه کسانی که به نوعی با الکترونیک در ارتباط هستند به آموزش کار با بردبورد نیاز خواهند داشت. به همین منظور برای شما آموزشی را آماده کرده ایم که توسط آن نحوه استفاده از آن را توسط فیلم و عکس به طور کامل فرا خواهید گرفت.

برای این بتوانیم با بردبورد کار کنیم، ابتدا باید با خصوصیات کلی این ابزار ارزشمند آشنا باشیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید…

بردبورد چیست؟

همان طور که می دانید، برای متصل کردن قطعات الکترونیکی و انجام آزمایشات الکترونیکی پیش از بستن نهایی یک مدار از وسیله ای به نام بردبورد (Breadboard) استفاده می شود.

بردبورد‌ها وسایل سودمندی هستند که در انواع و شکل ها و اندازه های گوناگون برای شروع کار با قطعات الکترونیکی‌ یافت می شوند؛ و می توان از آنها به عنوان یک PCB مجازی استفاده کرد؛ به این صورت که برای بستن هر مدار الکترونیکی دیگر مجبور به طراحی PCB و لحیم کاری و دردسرهای مربوط به آن نخواهیم بود.

بردبورد صفحه ای است که قطعات مدارهای الکترونیکی روی آن جای می گیرند؛ و می توان قبل از تهیه یک برد مدار چاپی، ابتدا مدار مورد نظر را روی آن بسته و نتایج حاصل را بررسی کرد.

بعد از اطمینان از صحت نتایج، می توان اقدام به تهیه برد مدارچاپی نمود. ضمن اینکه می توان پس از انجام آزمایشهای لازم روی بردبورد، دوباره قطعات را از روی آن باز کرده و یا مجدداً نصب و استفاده کرد.

در شکل زیر نمایی از این وسیله را مشاهده می نمایید:

آموزش کار با بردبورد

تفاوت بردبورد با بردهای سوراخ دار

در بردهای سوراخ دار معمولی، باید پس از نصب هر قطعه در برد، پایه های آنرا در برد لحیم کنیم، اما در بردبورد نیازی به انجام لحیم کاری نیست؛ و فقط کافی است قطعه را روی آن قرار دهیم. (با یک فشار کوچک، قطعه نصب می شود).

همچنین در بردهای سوراخ دار معمولی شما باید برای برقراری ارتباط بین آن ها، از سیم استفاده کنید، ولی در بردبورد به صورت پیش فرض تعداد زیادی از اتصالات برقرار شده است.

کافی است با در نظر گرفتن این اتصالات و قرار دادن قطعات در مکان های مناسب، مدارها را راه اندازی کرد؛ اما با این وجود، در بسیاری از موارد ما مجبور به استفاده از سیم های کمکی برای برقراری ارتباط بین قطعات هستیم.

یکی از برتری های بردبورد نسبت به بردهای سوراخ دار این است که در صورت حجیم بودن مدار می توان چندین بردبورد را به هم متصل نمود.

آموزش کار با بردبورد آموزش کار با بردبورد

آموزش نحوه کار با بردبورد

کار با بردبورد بسیار ساده است؛ زیرا دارای سوراخ های بسیار زیادی است که این امکان را به کاربر می دهد تا آزمایش را از هرجا که خواست آغاز نماید.

به شکل زیر دقت کنید:

آموزش کار با بردبورد

همانطور که در شکل بالا هم مشخص است تمام سطرها با حروف انگلیسی، و تمام ستون ها نیز با اعداد نام گذاری شده اند. این کار برای این است که کاربر در هنگام جای گزاری قطعات در سوراخ ها دچار اشتباه و خطا نشود.

به نوعی می توان گفت: هر سوراخ دارای یک اسم یا یک آدرس، شامل یک حرف انگلیسی و یک عدد می باشد. هر چند بعد از چندبار استفاده از بردبورد دیگر نیاز به این حروف و اعداد احساس نخواهد شد.

نکته مهم در استفاده از بردبورد نحوه اتصال این همه سوراخ به یکدیگر است. در شکلهای زیر اتصالات دو نوع بردبورد کوچک و بزرگ را مشاهده می نمایید:

آموزش کار با بردبوردآموزش کار با بردبورد

چگونگی ارتباط سوراخ های بردبورد

یک بردبورد از چهار بخش اصلی تشکیل شده، که در شکل زیر مشخص شده است:

آموزش کار با بردبورد

بخش 1 و 4 مربوط به تغذیه است. بدین صورت که می توان این بخشها را به منبع تغذیه متصل نمود و از آنها به دیگر قسمتها انشعاب گرفت. می توان یک طرف را مثبت و طرف دیگر را منفی قرار داد و یا اینکه در یک بخش از هر دو پلاریته منبع استفاده کرد. در بخش 1 و 4 اتصال بین سوراخها افقی است.

بخش 2 و 3 برای قراردادن قطعات و بستن مدار مورد نظرتان می باشد. در این بخش اتصالات به صورت عمودی است.

اگر بر چسب پشت بردبورد را برداریم اتصالات دقیقاً به همین شکلی که عنوان شد قابل مشاهده است.

آموزش کار با بردبورد

نکاتی در مورد استفاده صحیح از بردبورد

  • برای استفاده از آیسی ها یا 7سگمنت، باید آنها را در قسمت وسط، طوری قرار دهیم که پایه های آن در 2 طرف با یکدیگر در تماس نباشند؛ یعنی یک آیسی یا سون سگمنت همیشه بین ناحیه 2 و 3 قرار خواهند گرفت.
  • اگر قطعات را طوری قرار دهیم که پایه ها به هم متصل باشند ( یعنی پایه های یک قطعه را در یک ردیف یا یک ستون که سوراخهایش به هم متصل هستند قرار دهیم، یا به کمک سیم اشتباها به هم وصل کنیم، معمولا این کار باعث سوختگی قطعات می شود. همچنین این کار می تواند باعث قطع اتصال سوراخهای بردبورد از داخل شود.
  • قطعاتی که دارای پایه های ضخیم هستند را مستقیما روی بردبورد نصب نکنید؛ چون محلهای اتصال را خراب می کنند؛ و یا حتی ممکن است موجب شکستگی شوند. برای اتصال آنها قبل از نصب، یک سیم نازکتر مناسب را به پایه های قطعه مورد نظر لحیم کنید.

در پایان این مطلب یک فیلم دو قسمتی به زبان انگلیسی را جهت آشنایی کامل شما با نحوه سیم بندی و نصب قطعات روی بردبورد قرار داده ایم که بسیار مفید و کاربردی است. در این فیلم تقریباً تمام نکاتی را که در آموزش کار با بردبورد لازم است بدانید بازگو شده است. حتما ببینید!!

آموزش کار با بردبورد قسمت اول:

آموزش کار با بردبورد قسمت دوم:

موفق و پیروز باشید…

منبع: گوگل

4 دیدگاه در “آموزش کار با بردبورد – آشنایی با انواع بردبورد و طرز استفاده از آنها

  1. احمد گفت:

    سلام آیا با استفاده ازمینی برد بورد میتوان قطعات الکتریکی برای ساخت ماشین کنترلی را برآن وصل کرد وماشین کنترلی بی سیم رادیویی ساخت
    لطفا پاسخ دهید خیلی مهمه

    1. سلام. معمولا تست اولیه اغلب مدارها روی بردبورد انجام میشه. شما هم تست کنید. نهایتش جواب نمیده که بعید میدونم. چون فقط مدارهای فرکانس بالا رو توصیه میشه روی بردبورد بسته نشه.

  2. براتی گفت:

    سلام من تازه میخوام رباتیک رو یاد بگیرم اما هیچکسی کمکم نمیکنه از کجا شروع کنم؟ از مدار و قطعات و… چیز زیادی سر در نمیارم لطفا کمکم کنید

    1. سلام. به آیدی تلگرام زیر پیام بدید:
      مهندس رحمانی https://t.me/Javadgodling

دیدگاهتان را بنویسید