مقاله تخصصی

خرید سیستم صوتی خودرو – راهنمای کامل انتخاب و خرید

سیستم صوتی خودرو

کامل ترین راهنمای خرید سیستم صوتی خودرو

در سالهای اخیر استفاده از سیستم صوتی خودرو روندی کاملا رو به رشد داشته و بخصوص بسیار مورد علاقه حوانان قرار گرفته است. در این میان نحوه انتخاب یک سیستم صوتی مناسب بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی می کنیم که مهمترین نکات را برای انتخاب دقیق و کاهش هزینه شما در هنگام خرید سیستم صوتی خودرو بیان کنیم.

پیش از این نیز در مقاله ای با عنوان: بلندگو چیست و چگونه کار می کند؟ انواع بلندگوها را به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دادیدم که خواندن آن را به شما توصیه می کنیم.

با ما همراه باشید…

راهنمای خرید سیستم صوتی خودرو

خرید سیستم صوتی خودرو

ممکن است شما هم جزو آن دسته افراد باشید که علاقه زیادی به کیفیت صدای خوب دارند و برای شنیدن صدایی واضح و با کیفیت حاضرند هزینه کنند؛ اما فراموش نکنید این علاقه می تواند برای شما هزینه ساز باشد، چون هنگام خرید سیستم صوتی خودرو ممکن است ده ها گزینه اضافه مقابل شما قرار گیرد که انتخاب هر کدام از آنها بدون تردید بر صورتحساب شما می‌افزاید.

به همین دلیل بهترین راهکار این است که کاملا براساس نیازهایی که قبلا یادداشت کرده‌اید انتخاب خود را انجام دهید.

هنگام خرید سیستم صوتی خودرو باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

تحقیق و بررسی

خرید سیستم صوتی خودرو گرانقیمت لزوما به معنی خریدی مطمئن و مناسب نیست، بلکه در پاره ای موارد هزینه کردن اضافه، صرفا از دست دادن پول است. یکی از بهترین راهکارهای خرید سیستم صوتی خودرو ، پرسیدن از کاربران است. چون در بسیاری از موارد فروشندگان خود نیز اطلاعات کافی از توانایی ها یا نقاط ضعف ضبط صوت مورد نظر شما ندارند، درحالی که کاربران با زیر و بم آن آشنا هستند و می توانند دقیق راهنمایی تان کنند. بیشتر سایت‌های اینترنتی نیز امکان دسترسی علاقه مندان به تجربه دیگران از سوژه مورد نظر را فراهم کرده‌اند و بسادگی می توان از آنها استفاده کرد. این امتیاز بخصوص در فروشگاه های اینترنتی کاملا کاربردی است.

گارانتی و خدمات پس از فروش

هنگام انتخاب قطعات، خوب به نوع خدمات پس از فروش و گارانتی آن دقت کنید. در غیر این صورت ممکن است هزینه ای که می کنید برایتان قابل استفاده نباشد. فراموش نکنید در بیشتر گارانتی های موجود ضبط صوت، بحث تغییر ولتاژ یا استفاده غیر اصولی از وسیله شامل خدمات گارانتی نخواهد بود.

نصب صحیح و دقیق

یکی از مهم‌ترین مسائل برای داشتن سیستم صوتی حرفه‌ای، نصب صحیح و دقیق است. اگر بهترین قطعات را تهیه کرده باشید، اما این لوازم به صورت دقیق و اصولی به هم متصل نشده باشند هرگز نمی توان به خروجی آن اطمینان داشت.

انتخاب برند مناسب

پایونیر یا سونی ؟ کلاریون یا جی وی سی ؟ فیوژن یا کن وود ؟

برندهای معروف سیستم صوتی خودرو

همه ی برندهای Pioneer , Sony , Clarion , JVC , Fusion و Kenwood بسیار کارآمد و حرفه ای هستند و تقریبا با هر سیستم پخشی کار می‌کنند. اگر دنبال کارهای خاص نباشید و آنچه می خواهید با یک جفت باند و یک آمپلی‌فایر حل شود، می توانید روی هزینه هایتان صرفه‌جویی کنید.

حتما می دانید که محصولات چینی به طور انبوه در بازار حضور دارند و نباید زیاد دنبال برندهای اصل ژاپن باشید، چون در دسترس نیستند.

شکل ظاهری یا کیفیت ؟

ضبط صوت خودروی سونی بیشتر بظاهر محصولات خود فکر کرده درحالی که جی وی سی برعکس، با ظاهری کاملا معمولی توانسته خدمات مناسبی ارائه کند. اما با کمی ریزبینی و دقت در می یابید که برند کلاریون با فاصله ای زیاد از دو برند یاد شده قرار دارد؛ درحالی که اگر قصد خرید اقتصادی دارید می توانید به امکانات کن وود بسنده کنید.

صفحه نمایش

ممکن است هنگام مراجعه به فروشگاه ها برای خرید ضبط صوت اتومبیل، فروشنده برای شما از امکانات بسیار منحصر به فرد صفحه نمایش آن بگوید. اما شما به این نکته زیاد توجه نداشته باشید، چون این زیبایی و تنوع گزینه ها برای کیفیت پخش صدا فایده‌ ی ندارند و صرفا هزینه های شما را افزایش خواهند داد.

مثلا زیاد بر Demo دار بودن پنل تکیه نداشته باشید، درحالی که باید بیشتر به تعداد ورودی ها و خروجی های موجود روی پنل توجه کنید؛ به عنوان مثال آیا پنل مورد نظر USB ، بلوتوث و پورت آیفون دارد یا خیر؟

ساب ووفر

حتما تجربه لرزیدن کف خیابان یا حتی بدنتان از قدرت صدای سیستم صوتی اتومبیلی را داشته اید؛ گاهی با عصبانیت به این صدای بلند اعتراض کرده اید و گاهی هم به فکر فرو رفته اید که این صدای مهیب حاصل چیست؟ سوالی که پاسخش یک کلمه خارجی است: « ووفر »؛ کلمه ای برگرفته از صدای پارس یک نوع سگ.

به طور کلی هر جایی که با موزیک سروکار داشته باشیم، قطعا به ساب ووفر هم نیاز خواهد بود. چون ساب ووفر بخش مهمی از هیجان موزیک را ایجاد کرده و لزوم بودنش بر هیچ کس پوشیده نیست؛ از این رو در سیستم های خانگی مثل کامپیوتر و رادیو ضبط ها، سیستم های صوتی ماشین، سیستم صوتی سینما‌ها و سیستم های صوتی در اماکن عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اما براستی داشتن چنین وسیله ای برای سیستم صوتی اتومبیل الزامی است؟
  • آیا واقعا باید برای آن هزینه کرد؟

در واقع پاسخ این سوال در شرایط عادی با توجه به کیفیت قابل قبول سیستم های استاندارد صوتی و تصویری در اتومبیل‌های نوین، منفی است؛ ولی شنیدن کیفیت صدا یا حتی قدرت بالای صدا علاقه ای است که برخی افراد بخصوص جوانان برای تجربه‌ آن گاهی تا چند میلیون تومان هزینه می‌کنند.

ساب ووفر سیستم صوتی خودرو

محدوده های صدا

اگر اهل موسیقی و کیفیت بالای صدا هستید به این موضوع اشراف دارید که در حالت کلی سه محدوده صدا در موزیک وجود دارد:

  • صدای زیر که توسط بلندگوی تیوتر ( Tweeter )ایجاد می شود.
  • صدای خواننده که به میدرنج ( Midrange ) معروف است.
  • صدای بم که توسط ساب ووفر ( Subwoofer )تولید می‌شود.

از این رو اگر بخواهید کیفیت واقعی موزیک را تجربه کنید، باید اسپیکر مناسب برای هر یک از این سه حالت را تهیه کرده و حداقل 6 کانال صوتی را در اختیار داشته باشید:

  • دو عدد برای چپ و راست صدا
  • یکی برای صدای اشخاص
  • دو عدد جزئیات
  • یکی هم برای صدای بم

مفهوم برخی نمادها در سیستم های صوتی

  • A : جریان مصرفی برحسب آمپر
  • V : ولتاژ کار سیستم صوتی
  • W : قدرت خروجی باندها و سیستم صوتی
  • Ω : مقاومت یا امپدانس خروجی سیستم صوتی ( معمولا در سیستم صوتی خودرو امپدانس خروجی 4 اهم است).
  • PMPO : توان مجازی و غیر واقعی سیستم صوتی برای انتقال به بلندگوها
  • RMS : قدرت واقعی خروجی سیستم صوتی برای انتقال به بلندگوها
  • Hz : فرکانس دستگاه است که حجم تفکیک صدا را بررسی می‌کند و هرچه پایین‌تر باشد صداهای بم به گوش می‌رسد و هرچه بالاتر باشد صدا ریزتر خواهد شد.
  • Single Din یا Double Din : این نکته برای تهیه سیستم صوتی اتومبیل بسیار مهم است، چون در صورتی که به آن توجه نداشته باشید ممکن است نتوانید از سیستم خریداری شده استفاده کنید. به عنوان مثال امکانات موجود روی اتومبیل هایی مثل پراید ، پژو 206 و سمند صرفا برای استفاده از ضبط صوت های Single DIN می باشد؛ درحالی که اتومبیل هایی مثل تویوتا کمری ، مزدا 3 ، اسپورتیج و سانتافه به دلیل امکانات بیشتری که سازندگان در آن استفاده کرده‌اند، قابلیت نصب سیستم های Double DIN را برای کاربران فراهم کرده اند.

در اینجا مقاله راهنمای خرید سیستم صوتی خودرو  به پایان رسید. شما نظر یا اطلاعات بیشتری ندارید؟ پاسخ های خود را در بخش دیدگاه های همین مطلب بیان کنید.

موفق و پیروز باشید…

منبع: گوگل و باشگاه خبرنگاران

3 دیدگاه در “خرید سیستم صوتی خودرو – راهنمای کامل انتخاب و خرید

  1. سید نوید حسینی گفت:

    سلام من ازpioneer خیلی راضی ام

    1. هادی گفت:

      شما برند آلپاین و اودیسون استفاده کنی راضی تر هم میشی!

  2. استودیو اماتور گفت:

    فقط سونی
    سایتتون خیلی کامله موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

دسته‌های محصولات

سایدبار