آموزش تعمیر

آموزش عیب یابی در برق و نحوه تعمیر مدارات برقی

آموزش عیب یابی در برق

آموزش عیب یابی در برق و نحوه تعمیر مدارات برقی

در این پست آموزش عیب یابی در برق و تعمیر مدارات برقی را در نظر گرفته ایم.

اگر بخواهیم همه مواردی که بالقوه ممکن است باعث عیب شده را نام ببریم، غیر عملی و مشکل است؛ بنابراین عیوبی که بیشتر در دستگاه ها و سیستمهای الکتریکی رخ می دهد را بررسی خواهیم کرد.

به دلیل طولانی بودن مطلب، مبحث آموزش عیب یابی در برق را در دو بخش در اختیار شما قرار می دهیم.

در بخش اول آموزش عیب یابی در برق مشکلات مربوط به: فیوز ها ، اتصالات ناقص ، کنتاکت های معیوب و علامت سیمهای اشتباه را بررسی می نماییم.

با ما همراه باشید…

فیوز ها

چک کردن فیوزها در اغلب موارد خرابی دستگاه نقطه شروع خوبی است. همانگونه که می دانید سه نوع مختلف فیوز وجود دارد که هر یک دارای ولتاژ و جریان نامی متفاوتی است.

در بیشتر موارد فقط از همان نوع فیوز قبلی بایستی به عنوان جایگزین استفاده شود، بدین صورت که باید فیوز جایگزین دقیقاً از همان نوع قبلی، با مقدارهای ولتاژ و جریان قبلی باشد، مگر اینکه تغییر در مقادیر فیوز با تغییر مناسبی در مدار دستگاه همراه باشد.

تعویض فیوز ها می تواند یک مسئله باشد؛ اما تعیین خط مشی تعویض فیوز، در صورتی مورد تایید است که ایمنی کاربر و دستگاه برقرار باشد.

یک حالت تقریبا مهم عبارت است از یک دستگاه که به یک منبع قدرت متصل شده و جریان اتصال کوتاه زیادی قابل دسترس است. در چنین وضعیت هایی، استفاده از فیوز های کنترل جریان با ظرفیت قطع کنندگی بالا تجویز می شود.

اتصال ناقص (شل بودن اتصال)

در یک ماشین ممکن است صدها نقطه اتصال وجود داشته باشد که هر یک از آنها می توانند باعث عیب در ماشین شوند. امروزه از بلوکهای ترمینال (ورودی وخروجی) و اتصال دهنده های قطعات مرغوبی استفاده می شود.

استفاده از کابلها و سیمهای رشته ای به جای هادی های توپر، به طور کلی مشکل اتصال نامناسب را کمتر خواهد کرد.

مشکلات اتصالات از وقتی شروع می شود که یک ماشین ساخته شده و مدتی نیز از کار آن می گذرد. این مشکل ممکن است در مدارات قدرت و تغذیه، مثلاً در قسمتهایی که جریان زیادی عبور می کند اهمیت بیشتری داشته باشد.

یک اتصال شل یاناقص در یک مدار قدرت، معمولاً باعث افزایش حرارت در آن نقطه عیب می شود. این حرارت به قسمتهای دیگر همان قطعه و سایر قطعات یا هادیها منتقل می شود.

مثالی از مواردی که این مشکل مستقیماً بروز می کند، عناصر حساس به دما هستند. این عناصر شامل رله های اضافه بار یا قطع کننده های مداری حرارتی می باشند.

برای رفع عیب اتصال ناقص ، بهترین راه حل این است که از یک برنامه تعمیراتی پیشگیرانه که طی آن اتصالات به صورت دوره ای بررسی شده و در صورت امکان در همان موقع محکم می شوند استفاده شود.

کنتاکت های معیوب

در تجهیزاتی مانند راه اندازهای موتورها، کنتاکتورها، رله ها، کلید های شستی و کلیدهای قطع و وصل، مشکلات فوق ( کنتاکت معیوب ) به صورت افت پتانسیل بروز می کند.

مشکلی که اغلب مواقع پیش می آید و یکی از مشکل ترین عیب ها است، تعیین محل عیب کنتاکت معمولاً بسته است.

مشاهدات ظاهری نشان می دهد که کنتاکت بسته است اما اگر این کنتاکت در حال عبور دادن جریان باشد معلوم نمی شود کنتاکت بسته است. هر کنتاکتی که جریان اضافه بار از آن گذشته باشد بایستی از نظر لحیم کاری مورد بازرسی قرار گیرد.

شرایطی مانند فشار کم کنتاکت ، کثیفی و غبار روی کنتاکت ها یا پوشیده شدن کنتاکت ها توسط لایه اکسید باعث جلوگیری از هدایت الکتریکی کنتاکت خواهد شد.

در بسیاری از مواقع می توان سطح کنتاکت ها را با کشیدن یک قطعه سنباده نرم در بین آنها تمیز کرد. اگر کنتاکت آنچنان خراب شده یا خال زده است که توسط یک سنباده نرم قابل تمیز کردن نیست، بهتر است کنتاکت ها را عوض کنید.

توجه: برای تمیز کردن کنتاکت ها فقط از سنباده نرم استفاده شود. برای این کار هرگز از سوهان استفاده نکنید. بیشتر کنتاکت ها دارای یک لایه نازک نقره روی کنتاکت مسی هستند. اگر چنانچه این پوشش توسط سوهان کشیدن برداشته شود، عمر کنتاکت ها کوتاه خواهد شد.

مشکل دیگری که ممکن است در یک کنتاکت دوپل دوحالته پیش بیاید حالت وصل متقاطع است، که در این حالت، قبل از آنکه یکی از کنتاکت هایی که قبلا وصل بوده قطع شود، یک کنتاکت قطع به حالت وصل در می آید. چنانچه هر دو کنتاکت NO و NC در یک لحظه در مداری دارای حالت مشابه باشند، ممکن است در کنترل مدار اشکال پیش آید.

علامت سیم های اشتباه

مشکل اشتباه در نصب علامت های سیم ممکن است در موقع مونتاژ و توسط سازنده یا در مونتاژ دوباره توسط تعمیر کار پس از تعمیر پیش بیاید. در این مورد به سختی می توان محل عیب را تعیین کرد، چرا که ممکن است یک کابل دارای رشته سیم های بسیار زیادی باشد که هر کدام به یک بخش از دستگاه رفته اند.

یک مشکل رایج، جابه جایی شماره ها در اعداد شماره سیم ها است. به عنوان مثال یک سیم ممکن است در یک طرف برچسب 69 خورده باشد، در صورتی که در سر دیگر همان سیم به طور اشتباه شماره 96 خورده باشد.

مشکل دیگری که ممکن است اتفاق بیفتد، در اتصال دادن سیم ها به جعبه ترمینال است؛ به ویژه در حالت هایی که یک جعبه بزرگ با تعداد زیادی سیم داریم، ممکن است این اشتباه پیش بیاید که یکی از سیم ها در یک خانه بالاتر یا پایین تر از محل خودش به پیچ وصل شود.

در بخش دوم آموزش عیب یابی در برق به مواردی چون: عیب های ترکیبی ، ولتاژ پایین ، نگهداری ضعیف ، سیم کشی و اتصال اشتباه و عیب های لحظه ای خوهیم پرداخت.

موفق و پیروز باشید..

دیدگاهتان را بنویسید