پروژه الکترونیک

مدار تقویت جریان USB – قدرت پورت USB کامپیوتر خود را چند برابر کنید

مدار تقویت جریان USB

مدار تقویت جریان USB – قدرت خروجی پورت USB کامپیوتر خود را چند برابر کنید

در این پست مداری ساده اما بسیار کاربردی را به شما معرفی می کنیم. مدار تقویت جریان USB برای افزایش قدرت خروجی پورت USB در کامپیوتر و لپ تاپ، برای استفاده های گوناگون از قبیل شارژر موبایل و وسایل الکترونیکی ، تأمین برق اسپیکر ، افزایش تعداد خروجی ها و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

زمانی که شما قصد متصل نمودن همزمان چند دستگاه به پورت USB کامپیوتر و بخصوص لپ تاپ را دارید، امکان دارد که قدرت خروجی USB برای تأمین جریان مورد نیاز مصرف کننده کافی نباشد. بنابراین می توان با استفاده از مدار بالا توان پورت USB را افزایش داد. (جریان خروجی پورت USB کامپیوتر و لپتاپ حداکثر 500 میلی آمپر می باشد.)

در USB، دو نوع مختلف از اتصالات استفاده می شود: نوع A و نوع B. مدار ارائه شده در اینجا یک افزونه برای اضافه کردن قدرت بیشتر به اتصال یا همان سوکت USB (نوع A) است.

مدار تقویت جریان USB

طرز کار مدار تقویت جریان USB

هنگامی که کابل USB به کامپیوتر وصل می شود اپتو ترایاک (IC1) فعال شده و ترایاک BT136 را فعال می کند. با فعال شدن ترایاک، سیم پیچ اولیه ترانس (X1) برق دار می شود؛ و ولتاژ 12 ولت AC با جریان 1 آمپر را در ثانویه ترانس القا می کند. این ولتاژ توسط پل دیود (D1 تا D4) و خازن صافی (C2) به DC تبدیل و سپس به وسیله آیسی رگولاتور (7805) به 5 ولت تثبیت شده با جریان 1 آمپر تبدیل می گردد.

فایده مهمی که مدار تقویت جریان USB دارد این است که با این مدار می توان تعداد پورتهای USB را به منظور استفاده همزمان چندید مصرف کننده افزایش داد.

اگر برای خروجی مدار نیاز به جریان بیشتری دارید می توانید از یک ترانس با توان بالاتر و یک آیسی رگولاتور قویتر استفاده کنید. مثلا آیسی رگولاتور 7805 با پکیج TO3 و آن را روی یک رادیاتور مناسب نصب نمایید.

با امید به این که این مطلب مورد توجه شما کاربران عزیز قرار گرفته باشد.

موفق و پیروز باشید…

10 دیدگاه در “مدار تقویت جریان USB – قدرت پورت USB کامپیوتر خود را چند برابر کنید

  1. سید عباس حسینی گفت:

    سلام دوست عزیز

    این مدار به دلایل زیر نه کار می کنه و نه اگر کار کنه ( که نمی کنه ) مدار مناسبی نیست. معلومه خودتونم نساختینش چون اگه می ساختینش می دیدید کار نمی کنه یا نقشه ی اصلاح شدشو می زاشتیت و یا اصلا نمی زاشتید.

    1. بخش تغذیه و زمین سمت راست مدار از سمت چپ با اپتو تریاک ایزوله شده ولی خطوط دیتا مستقیما منتقل شده که سطح ولتاژ دیتا در سمت راست قابل خواندن نیست چون زمین مشترک ندارن. راه حلش اینه که خطوط دیتا رو هم باید با یه اپتوکوپلر سرعت بالا ایزوله کنین که سمت راست مدار خطوط دیتا زمین مشترکی با تغذیه ی مدار داشته باشن.

    2. از رگولاتور خطی استفاده کردی که 12 رو به 5 تبدیل کنه و در این تبدیل برای 5 وات خروجی مفید باس 7 وات تلفات بده.

    3. رگولاتور خطی در حد مرگ بخواد جریان بده می شه ۱ آمپر، بعد شما همون ۱ آمپر رو بین سه تا پورت تقسیم کردی که هر پورت می شه 333 میلی آمپر. خب چه کاریه ؟ مستقیم وصل کنی که بهتره. usb2 تا 500 میلی آمپر و usb3 تا 900 میلی آمپر خروجی داره که از مدار تقویت شما بهتره و بیشتره.

    1. سلام. ممنون از نقد شما.
      این مطلب از سایت معتبر efy ترجمه شده و از نظر کار کرد مشکلی نداره؛ اما در مورد جریان دهی و نوع رگولاتور درست می‌فرمایید. میشه به جای 7805 از ماژول کاهنده یا رگولاتور lm338 استفاده کرد.

  2. الیاس گفت:

    سلام
    چرا خازن c1 به نول وصل شده
    کار اون خازن رو شرح میدید لطفا؟

    1. سلام. خازن محافظ هست برای محافظت از مدار در برابر پیک‌های گذرا.

  3. شایان گفت:

    سلام.آیا میشه با میزان برق usb یک المنت متوسط روبه کوچک در حدود ابعاد ۷ در۷ سانتی متر رو روشن کرد؟؟؟ممنون میشم پاسخ بدید!

    1. سلام. بستگی به توان المنت داره. توان المنت باید متناسب با جریان خروجی پورت USB باشه.

  4. علیرضا گفت:

    سلام مهندس فخری عزیز
    برد مدار چاپی هم دارد ؟

    1. سلام. نخیر دوست عزیز خودتون باید طراحی کنید.

  5. یحیی گفت:

    سلام
    ببخشید من توضیح بیشتر درباره مدار تقویت کننده USP لازم دارم مثل :
    توضیح بیشتر مدار
    توضیح عملکرد IC ها

    فکر کنید که یک آماتور می خواهد بسازد و پاسخ را به من ایمل کنید لطفا

    1. سلام و عرض ادب
      دوست عزیز توضیحات لازم در متن داده شده و مدار چیز مبهمی نداره. تنها آیسی مدار 7805 هست که یک رگولاتور ساده است. اپتو ترایاک هم کار ایزولاسیون رو انجام میده.

دیدگاهتان را بنویسید