پروژه الکترونیک

مدار دیمر چراغ سقف اتومبیل های مدرن را به سادگی بسازید

مدار دیمر چراغ سقف

مدار دیمر چراغ سقف اتومبیل های مدرن را به سادگی بسازید

حتماً تا بحال چراغ سقف اتوموبیلهای جدید را دیده اید. خودروهایی مثل پژو 206 ! شاید برای شما این سئوال پیش آمده باشد که این چراغها چگونه کار می کنند؛ و یا شاید دوست داشته باشید برای اتوموبیل خود هم یک مدار دیمر چراغ سقف بسازید.

واقعیت این است که این مدار فوق العاده ساده و ارزان است؛ و شما می توانید با کمترین قطعات و در ابعادی بسیار کوچک آن را بسازید.

درباره مدار

مدار دیمر چراغ سقف از قطعاتی ساده تشکیل شده است که در ادامه به تشریح کار هر یک از آنها می پردازیم.

مدار دیمر چراغ سقف

قلب این مدار یک تایمر متشکل از VR1، مقاومت 10K و خازن الکترولیت است.

وقتی که درب خوردرو باز می شود کلید (SW) بسته شده و اتصال را برقرار می سازد. این کار باعث شارژ شدن خازن می شود و زمانی که درب را می بندید، این خازن با توجه به مدت زمانی که توسط VR1 تنظیم شده، دشارژ می شود تا زمانی که کاملاً تخلیه شود.

زمانی که خازن در حال تخلیه است موجب تغییر سطح ولتاژ در پایه 3 آپ آمپ می شود که مستقیماً در خروجی آن تأثیرگذار است. اما چگونه؟

آیسی آپ آمپ با شماره 741 معروف ترین آیسی در بین آپ آمپ هاست.

همانطور که در شکل می بینید ورودی منفی آپ آمپ (پایه 2) به خروجی آیسی (پایه 6) متصل شده است. در این حالت هر سیگنالی که به ورودی مثبت (پایه 3) اعمال شود عیناً در خروجی ظاهر می شود؛ اما با جریانی تقویت شده! یعنی آیسی 741 نقش بافر را بازی می کند.

بافرچیست؟

به مدارهای واسط بین طبقات مدارهای الکترونیک بافر می گویند. بافرها استفاده فراوانی در الکترونیک دارند؛ و هرجا که خروجی یک طبقه از مدار، توان لازم برای راه اندازی طبقه بعدی را نداشته باشد از بافر استفاده می کنند.

در اینجا از بافر برای تقویت جریان طبقه اول یعنی تایمر به منظور راه اندازی ترانزیستور 2N3055 استفاده شده است.

حتماً می پرسید که کار VR2 در این میان چیست؟

پتانسیومتر VR2 برای کنترل جریان خروجی آپ آمپ استفاده شده تا از سوختن ترانزیستور به علت جریان بیش از حد مجاز در بیس آن جلوگیری نماید! اما کار اصلی آن تعیین آستانه خاموش شدن ترانزیستور است.

تنظیمات مدار دیمر چراغ سقف اتوموبیل

برای تنظیم VR2 آن را در حد وسط خود تنظیم کنید و مطمئن شوید که کلید درب در حالت بسته است (یعنی اتصال آن برقرار باشد).

سپس آرام آرام پتانسیومتر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که لامپ خاموش شود؛ در این حالت تغییر جهت داده و پتانسیومتر را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا لامپ روشن شود.

پتانسیومتر را کمی بیشتر بچرخانید تا میزان جریان برای روشن ماندن ترانزیستور کافی باشد.

درب را ببندید یا مسیر کلید را باز کنید.

با تنظیم VR1 مدت زمان روشنی کامل تا خاموشی کامل لامپ را تنظیم کنید.

اگر لامپ خیلی زود خاموش می شود، توسط VR2 آستانه روشن ماندن ترانزیستور را مجدداً تنظیم کنید.

تنظیمات را تا زمان رسیدن به حالت مطلوب ادامه دهید.

کاربردهای دیگر

مدار دیمر چراغ سقف کاربرد های دیگری هم دارد. مثلا شما می توانید از آن برای درب ورودی یا خروجی منزلتان استفاده کنید.

برای این کار کافیست که یک کلید در قسمتی از چار چوب درب کار بگذارید. این کلید باید طوری قرار داده شود که در هنگام بسته بودن درب به صورت اتصال باز باشد؛ و هنگامی که درب باز شد کلید بسته شده و لامپ را روشن نماید.

تا زمانی که درب باز است لامپ هم روشن است و زمانی که درب بسته شد، آرام آرام نور لامپ کم شده و پس از مدت زمانی که توسط خودتان قابل تنظیم است خاموش می گردد.

موفق و پیروز باشید…