پروژه الکترونیک

ریموت کنترل با قابلیت برنامه ریزی و قابلیت کد بندی

ریموت کنترل با قابلیت برنامه ریزی و قابلیت کد بندی

ریموت کنترل با قابلیت برنامه ریزی و قابلیت کد بندی

مدارات کنترل از راه دور یا همان ریموت کنترل در بین علاقمندان الکترونیک طرفداران بسیاری دارد. زیرا امروزه دامنه کاربرد آنها بسیار وسیع گشته و در همه جا قابل استفاده می باشند.

برای موارد حساس لازم است سیستم ریموت کنترل مورد استفاده دارای کد بندی بوده و در مدار آن از Encoder-Decoder استفاده شده باشد؛ تا احتمال خطا در کارکرد به صفر برسد.

در این نوع از سیستم های کنترل از راه دور، فرستنده کد خاصی ارسال می کند که تنها توسط گیرنده ای که همان کد به آن داده شده است، قابل دریافت است؛ بنابراین احتمال خطای ناشی از تأثیر نویز و پارازیت های اطراف و سیگنال های سایر دستگاه های مشابه بر گیرنده به حداقل می رسد.

با توجه به فرکانس های مختلف کار دستگاه ها و حالت های مختلف کد بندی (دو به توان ده حالت)، احتمال تأثیر گذاری دستگاه های افراد مختلف بر روی یکدیگر بسیار کم می باشد.

البته چنین سیستم هایی امروزه در حد زیادی تولید می شوند و در موارد مختلف (بخصوص بعنوان ریموت کنترل دزدگیر و قفل مرکزی اتومبیلها) مورد استفاده قرار می گیرند.

پروژه الکترونیک

هر یک از سیستم های مزبور بسته به نوع کاربرد، دارای عملکرد متفاوت در خروجی گیرنده می باشند. مثلا بعضی بصورت لحظه ای کار می کنند یعنی با فشار دادن کلید فرستنده و با رها کردن کلید فرستنده خروجی گیرنده غیر فعال خواهد شد همچنین برخی دیگر بصورت فلیپ فلاپ عمل کرده و با هر بار ارسال سیگنال توسط فرستنده خروجی گیرنده به طور متناوب و یکی در میان به حالت روشن و خاموش می رود.

بعضی دیگر نیز بصورت تایم دار عمل کرده و خروجی گیرنده پس از دریافت سیگنال فرستنده برای مدتی فعال شده و پس از آن به حالت خاموش در می آید.

مزیت سیستم معرفی شده در این مقاله آن است که کلیه حالت های توضیح داده شده همگی در آن جمع بوده و دستگاه می تواند در هر یک از حالت های گفته شده مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر آن یک حالت دیگر نیز برای کارکرد مدار وجود دارد که در مورد آن توضیح داده خواهد شد.

در فایل PDF زیر می توانید اطلاعات تکمیلی، لیست قطعات، شماتیک و PCB مدار را مشاهده نمایید.

جهت دریافت فایل روی دانلود کلیک کنید:

Download

با نظرات سازنده خود ما را در ارائه مطالب بروز و کاربردی یاری نمایید.

 

5 دیدگاه در “ریموت کنترل با قابلیت برنامه ریزی و قابلیت کد بندی

  1. zarei.hossein58 گفت:

    سلام
    مقدار مقاومت های R13,R26,R29 در فایل ثبت شده 0 اهم آیا درسته؟

    1. سلام. بله درسته. در اصل جامپر هستند.

  2. اکبر گفت:

    Fm AM radio VHF receivers سلام علاقه به مدارات گیرنده هستم .کمال تشکر

  3. حامد گفت:

    سلام
    رمز صحیح نیست لطفا چک کنید.
    با تشکر

    1. سلام و عرض ادب
      لینک مستقیم شد و رمز فایل برداشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید