آموزش تعمیر

تست انواع مقاومت – آشنایی با انواع مقاومت ها و نحوه آزمایش آنها

تست انواع مقاومت

تست انواع مقاومت  – آشنایی با انواع مقاومت ها و نحوه آزمایش آنها

یکی از کلیدی ترین و پرکاربرد ترین قطعات در برق و الکترونیک مقاومت است. مقاومت به زبان ساده وسیله ایست که برای کنترل جریان الکتریکی بکار می رود و در ساده ترین و پیچیده ترین مدارهای الکتریکی و الکترونیکی به صورت گسترده استفاده می شود. مقاومت ها هم مانند دیگر قطعات مدارها گاهی دچار آسیب می شوند که آشنایی با نحوه تست انواع مقاومت می تواند راهگشای بسیاری از عیوب مدارهای الکتریکی و الکترونیکی باشد.

در این مقاله شما را با نحوه تست انواع مقاومت آشنا خواهیم نمود.

با ما همراه باشید…

تست مقاومت ثابت

مقاومت ثابت ابتدایی ترین و البته پرکاربردترین نوع مقاومت است. در ادامه روش تست این المان توسط مولتی متر دیجیتال و آنالوگ شرح داده می شود.

تست مقاومت با مولتی متر دیجیتال

در این روش در حالیکه مولتی متر در مد تست مقاومت قرار دارد، دو ترمینال مولتی متر را به هم اتصال می دهیم تا سیمهای ترمینال و خطای مولتی متر را کنترل نماییم. سپس دو پایه ترمینال را به دو سر مقاومت وصل نموده و مقدار اهم نشان داده شده را قرائت می کنیم.

در صورتی که این مقدار با اندازه مقاومت (از روی رمز رنگها ویا از روی نوشته روی مقاومت قابل تشخیص است) مقایسه می کنیم؛ اگر این دو عدد بهم نزدیک بودند با توجه به خطای مقاومت می گوییم که مقاومت سالم است.

تست مقاومت با مولتی متر آنالوگ ( عقربه ای )

در این روش نیز باید مولتی متر را در رنج های تست کننده مقاومت قرار دهیم. البته تعیین این رنج بستگی به مقدار مقاومت ما دارد.

در مولتی متر انالوگ باید رنج اندازه گیری را به صورت دستی تعیین کنیم و سپس اقدام به تست مقاومت نماییم.

رنجهای معمول عباتند از:

کوچکتر از 100 اهم =>رنج Rx1

100 اهم تا 10 کیلو اهم => رنج Rx100

10 کیلو اهم تا 100 کیلو اهم => رنج Rx1k

بزرگتر از 100 کیلو اهم => رنج Rx10k

در این مرحله نیز باید میزان اهم قرائت شده با اندازه واقعی مقاومت خیلی نزدیک باشد وفقط در حد خطای آن تلرانس قابل قبول است.

نکته: در زمان تست انواع مقاومت با مولتی متر آنالوگ ، بعد از انتخاب رنج مورد نظر حتما اول دو سیم پروب اهمتر را به هم اتصال داده و توسط یک ولوم که معمولا با نام Adjust بر روی مولتی متر قرار گرفته، عقربه را روی صفر تنظیم نمایید.

تست انواع مقاومت های متغیر

پتانسیومتر

برای تست پتانسیومتر پایه وسط پتانسیومتر را نسبت به دو پایه دیگر اهم چک می کنیم.

طبیعی است که سر لغزنده وسط در هر کجا باشد عددی قرائت می شود و نیز می دانیم مجموع هر دو عددی که از جمع اعداد قرائت شده هر دو پایه طرفین بدست می آید برابر مقدار اهم کل پتانسیومتر می باشد.

حال برای اطمینان از عمل کرد پتانسیومتر در حین تغییر اهم نیز می توانیم یکی از پایه های کناری را نسبت به پایه وسط در حالی اهم چک نمائیم که پتانسیومتر را می چرخانیم در هر حالت باید تغییرات اهم را مشاهده کنیم.

اگر در نقطه ای، قطعی، تغییرات اهم زیاد یا ناگهانی مشاهده شود، پتانسیومتر معیوب است و لازم است که تعویض شود.

رئوستا

وقتی از دوپایه یک پتانسیومتر استفاده شود به ان رئوستا می گویند. اما روش تست آنها مشابه است.

نکته: پتانسیومتر و رئوستا در ابعاد و اشکال مختلفی ساخته می شوند و برخی از آنها را می توان به وسیله مواد شوینده مثل اسپری چرب شستشو و تعمیر نمود.

تست مقاومتهای متغیر ویژه یا مخصوص

این نوع مقاومتها با تغییرات فیزیکی عمل می کنند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

تست مقاومت LDR

LDR یک مقاومت حساس به نور است و در مقابل تغییرات نور پاسخ می دهد. برای تست LDR در حالیکه دو پایه آنرا به ترمینالهای مولتی متر وصل نموده ایم، در جلو نور مقاومت آنرا قرائت نموده سپس با ایجاد سایه تغییر مقاومت آن را مشاهده کنیم.

با پاسخ در مقابل تغییرات نور سالم بودن آن مشخص می شود.

تست مقاومت VDR

VDR نوعی مقاومت ویژه یا مخصوص است که با افزایش ولتاژ اهم آن کاهش می یابد؛ و معمولاً در جایی که قصد ثابت کردن ولتاژ را دارند مانند زنر استفاده می شود.

VDR بدلیل ولتاژ بالای آن با اهمتر قابل تست نیست و در مدار و با دانستن مقدار ولتاژ محل استفاده تست می شود.

تست مقاومت PTC

PTC نوعی مقاومت است که با افزایش حرارت، اهم آن افزایش و با کاهش حرارت، اهم آن کاهش می یابد. پس اگر در حالیکه پایه های آن را به وسیله ترمینالهای مولتی متر گرفته ایم با وسیله ای حرارت زا مانند هویه ، سشوار و هر وسیله گرما زایی حرارت دهیم، مقدار اهم آن زیاد شده و علامت سالم بودن آن است.

عکس این عمل نیز درست است. یعنی اگر PTC را سرد کنیم باید اهم آن کم شود.

تست مقاومت NTC

برعکس PTC عمل می کند.

تست مقاومت MDR

این مقاومت در حوزه مغناطیس اهمش بالا می رود و می توان در هنگام تست با آهنربا تغییرات اهمش را ملاحظه کرد. نوع پیشرفته آن به نام IC هال مشهور است.

با امید به اینکه استفاده لازم را از این مقاله برده باشید.

موفق و پیروز باشید…

منبع: گوگل

3 دیدگاه در “تست انواع مقاومت – آشنایی با انواع مقاومت ها و نحوه آزمایش آنها

  1. بهرام گفت:

    سپاسگزارم مهندس : بنده که روشکار با اهمتر را بلد نیستم چکار کنم
    لطف کنید طرز استفاده از اهمتر را برای تست مقاومت و خازن و آی سی و زنر نشان دهید وتوضیح دهید تا مبتدیها هم قشنگ آموزش ببینند . خداوند شمارا از آلودگی های روزگار وگزند ظالمان حفظ کند رمضانی

    1. سلام. وقت بخیر. جسارتا این مطلب در حقیقت آموزش کار با اهمتر یا مولتی متر دیجیتال هست.

      1. Mehdi گفت:

        شکل مقاومت اگر میزدید بهتر بود

دیدگاهتان را بنویسید