مقاله تخصصی

برد مدار چاپی (PCB) و عوامل تعیین کننده در قیمت تمام شده آن

عوامل تعیین کننده در قیمت ساخت برد مدار چاپی (PCB)

امروزه بردهاي مدار چاپی (PCB) به طور گسترده بکار گرفته مي شوند و می توان ادعا کرد که هر گونه ساخت و مونتاژ تجهيزات برقي و الکترونيکي بدون برد مدار چاپی تقريبا غير ممکن و غير قابل تصور است.

اگر از صنعت مدار چاپی اطلاعات زیادی ندارید ممکن است در هنگام قیمت گذاری با مشکل مواجه شوید و نتوانید به درستی قیمت برد مدار چاپی خود را محاسبه کنید. برد مدارچاپی انواع متفاوتی دارد که بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. در این مقاله عوامل تاثیرگذار بر قیمت مدار چاپی و روش هایی که می تواند در کاهش هزینه چاپ PCB موثر باشد به شما آموزش داده خواهد شد.

با ما در این بخش از مقاله های تخصصی فروشگاه مگامدار همراه باشید..

 

عوامل تعیین کننده در قیمت ساخت برد مدار چاپی (PCB)

جنس PCB

فیبر خام، مس، طلا، نیکل و قلع، مواد اولیه مهم و گران قیمت فرآیند تولید PCB هستند. انتخاب جنس فبیر مناسب برای تولید برد مدار چاپی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت PCB است که در این جا به طور خلاصه ویژگی های جنس های مختلف فیبر را توضیح می دهیم :

فیبر فایبرگلاس (FR4)

در بیشتر تجهیزات از جنس فایبرگلاس استفاده می شود؛ فایبرگلاس دوام بیشتری دارد و احتمال شکستگی در آن کمتر است؛ پس شکل های مختلف برد را می توان به راحتی با آن ایجاد کرد. همچنین بردهای جنس فایبرگلاس کیفیت بالاتری داشته و قلع پذیری بالایی در مونتاژ دارند. بنابراین بهترین کیفیت برای برد مدار چاپی (pcb) مخصوصاً در برد های چند لایه استفاده از این جنس است. البته هزینه آن هم از بقیه مواد گران تر است.

فیبر نیم فایبر (CEM)

فیبر نیم فایبر نسبت به فایبرگلاس قیمت پایین تری دارد در مواقعی  که می خواهید بردهای یک لایه با قیمت ارزان تر و کیفیت قابل قبول تولید کنید؛ پیشنهاد می شود جنس نیم فایبر را انتخاب کنید . همچنین نیم فایبر در هنگام برش با دستگاه v-cut تمیزتر و ظاهری زیباتر از فیبر های استخوانی پیدا خواهد کرد.

فیبر استخوانی یا فلونیک

معمولاً در تجهیزات الکترونیکی ارزان و ساده تر از فیبر استخوانی استفاده می کنند. این نوع فیبر مدار چاپی برای تولید بردهای یک لایه مورد استفاده بوده و ارزان ترین نوع فیبر است .  استفاده از فیبر استخوانی برای تولید محافظ برق ، آداپتور و دیگر بردهای ساده و ارزان بهترین گزینه است.

فیبر آلومینیومی

بیشتر تولید کنندگان صنایع روشنایی LED ازاین نوع فیبر برای تولید بردهای الکترونیکی خود استفاده می کنند. از ویژگی های این نوع فیبر می توان به وزن کم، انتقال حرارت بالا و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. عمکلرد این نوع فیبر مدار چاپی به عنوان هیت سینک حرارتی مهم ترین عامل انتخاب آن می باشد.

اندازه برد مدار چاپی

مهم ترین معیار قیمت برد مدار چاپی اندازه آن است. قیمت هر سانتی متر مربع از هر جنس PCB معمولاً ثابت است و می توانید قیمت حدودی آن را از تولید کننده سؤال کنید.

در تولید انبوه، تعداد زیادی برد را در کنار هم بر روی یک شیت (panel) می چینند. برای  محاسبه قیمت تولید مدارچاپی تعداد شیت ها مهم است بنابراین اگر ابعاد برد به گونه ای باشه که روی ورق های فیبر فیت شود و از کناره ها خالی نباشد منجر به کاهش ضایعات می گردد؛ از طرفی هرچه اندازه برد کوچک باشد هزینه های برش کاری نسبت به سطح کلی سفارش بالا می رود و در برد های خیلی کوچک سهم هزینه برش کاری محسوس خواهد بود.

حجم تولید برد مدارچاپی

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت برد مدار چاپی تعداد تولید آن است. هرچه  تولید pcb در تیراژ بالاتری باشد قیمت برای مشتری ها مقرون به صرفه تر خواهد بود؛ زیرا  برای تولید کنندگان در تیراژ بالا به صرفه تر است و هزینه های ثابت اولیه تولید مانند ساخت شابلون ها و غیره در کل سفارش سرشکن می شود.

اندازه و تعداد سوراخ کاری (via) در برد مدارچاپی

در طراحی PCB هرچه قدر اندازه via ها کوچک تر باشد دقت مورد نیاز در فرآیند تولید و ابزار های تولید برد پیچیده تر می شود. بنابراین اگر قطر via کمتر از 0.4 میلی متر باشد تا 10% هزینه افزایش پیدا خواهد کرد؛ از طرفی احتمال خرابی در تولید (مخصوصا فرآیند متالیزه) بالاتر می رود. یکسان بودن قطر سوراخ های برد نیز به تسریع فرآیند تولید کمک می کند.؛ زیرا اپراتور باید ابزار های دستگاه سوراخ کاری (CNC دریل)  را برای اندازه های via های کوچک و بزرگ در حین فرایند تولید تغییر دهد؛ بنابراین تعداد پنل هایی که در یک زمان سوراخ کاری می شوند کاهش می یابد و تولید کننده زمان بیشتری صرف این کار خواهد کرد و درنتیجه باعث افزایش هزینه تولید برد مدار چاپی می شود .

تعداد لایه های برد مدار چاپی (PCB)

تعداد لایه ها در هزینه های تولید تاثیر گذار است. هرچه تعداد لایه ها افزایش یابد هزینه تولید هم افزایش پیدا می کند؛ زیرا تعداد موادی که برای تولید استفاده می شود و دقت مورد نیاز جهت تولید تغییر می کند. هزینه تولید بردهای یکرو تقریباً نصف بردهای دورو است؛ پس هنگام طراحی PCB سعی کنید تا جای ممکن تعداد لایه های برد کاهش یابد.

نوع برش v-cut یا CNC

یکی از عوامل تأثیر گذار بر قیمت مدار چاپی  نوع برش آن است. اگر PCB شما چهارضلعی ساده باشد تولید کننده به راحتی می تواند در زمان کمتری با دستگاه برش ویکات (برش با تیغه) برد ها را با سرعت بالا برش بزند و در این صورت هزینه کمتر می شود ولی اگر شکل مدار به گونه ای خاص و خط صاف نباشد، برای برش باید برد را CNC کرد. حتی اگر فقط دور بردها را هم کمی گرد کنید دیگر امکان برش با V-cut وجود ندارد که در این صورت هزینه تولید برد مدار چاپی بیشتر خواهد شد .

پوشش نهایی سطح برد

پوشش نهایی سطح برد مدار چاپی که برای جلوگیری از اکسیداسیون بردها، صورت می گیرد کمک می کند تا قابلیت قلع پذیری افزایش یافته و منجر به بهبود عملکرد الکتریکی برد شما شود.

انواع مختلف پوشش سطح برد همچون هات ایر، آبکاری طلا، پوشش قلع و سرب و … دارای مزایا و معایب متفاوتی هستند، شما باید بهترین نوع پوشش سطح را بر اساس نیاز محصول خود انتخاب کنید. در نظر داشته باشید این انتخاب می تواند بر قیمت مونتاژ برد شما اثرگذار بوده و قیمت را کاهش و یا افزایش دهد.

 

در این مقاله سعی کردیم مهمترین عوامل مؤثر بر قیمت تمام شده برد مدار چاپی را برای شما شرح دهیم. آیا شما هم پیشنهادی در این زمینه دارید؟

لطفاً نظر خود را در بخش دیدگاهها بنویسید.

موفق و پیروز باشید…

منابع: مرصا ، کارا الکترونیک ، گوگل

 

دیدگاهتان را بنویسید