مقاله تخصصی

راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال – نکته های کلیدی برای خرید اسیلوسکوپ

راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال - نکته های کلیدی برای خرید اسیلوسکوپ

راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال – نکته های کلیدی برای خرید اسیلوسکوپ

پیشتر مقاله ای درباره راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال را در سایت قرار دادیم. در این پست نیز با یکی دیگر از مقاله های تخصصی در خدمت شما کاربران گرامی هستیم. این مقاله راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال را برای کسانی است که هنوز نمی دانند چه نکاتی را در هنگام انتخاب و خرید این وسلیه اندازه گیری در نظر بگیرند. در این مقاله ابتدا به معرفی کلی اسیلوسکوپ ، انواع اسلوسکوپ و بیان کاربردهای آن می پردازیم و سپس پارامترهای مهمی که باید در هنگام خرید اسیلوسکوپ مد نظر قرار داد را عنوان خواهیم کرد.

با ما همراه باشید…

راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال - نکته های کلیدی برای خرید اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ یا Oscilloscope چیست و چه کاربردی دارد؟

اسیلوسکوپ ، اوسیلوسکوپ ، اسکوپ یا Oscilloscope یکی از ابزارهای مهم جهت بررسی سیستم های الکترونیکی و مخابراتی می باشد؛ به عبارت دیگر، اسیلوسکوپ ابزاری است که تغییرات دامنه سیگنال را در حوزه زمان نمایش می دهد و اغلب به صورت گراف پیوسته ای بر روی واحد های مشخص شده از نظر مقیاس نمایش داده می شوند.

دستگاه اسیلوسکوپ جهت اندازه گیری دامنه ، فرکانس ، اختلاف فاز ، زمان تناوب ، بررسی نیمه هادیها و غیره به کار گرفته می شود.

انواع اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ها را به دو دسته اصلی اسیلوسکوپ دیجیتال و اسیلوسکوپ آنالوگ گروه بندی می کنند که هر یک از این دستگاه ها دارای کاربرد خاص خود می باشند.

نسل جدید اسیلوسکوپ دیجیتال در انواع اسیلوسکوپ پرتابل , اسیلوسکوپ رومیزی و کارت اسیلوسکوپ عرضه می شود.

کاربرد اسیلوسکوپ

از اسیلوسکوپ در آزمایشگاه الکترونیک، صنایع مخابراتی، صنایع نظامی و همچنین در آموزشگاه های الکترونیک جهت بررسی و عیب یابی سیستم های الکترونیکی و مخابراتی استفاده می شود.

پارامتر های مهم در هنگام خرید اسیلوسکوپ

اولین و مهمترین پارامتر در انتخاب اسیلوسکوپ، فرکانس کاری و سرعت نمونه برداری آن است . البته پارامترهای مهم دیگری نیز وجود دارند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

پهنای باند ( Band width )

پهنای باند سیگنال ، در واقع توانایی دقت اندازه گیری سیگنال آنالوگ بوده و این پارامتر که برحسب فرکانس بیان می گردد ، از مفهوم فرکانس اسیلوسکوپ مجزا می باشد. در واقع پهنای باند یک سیگنال، به توانایی اندازه گیری دقیق مقدار سیگنال آنالوگ ، با دقت %2 ؛ وقتی که به اندازه 3db افت کرده است ، گفته می شود. به زبان ساده تر، برای داشتن دقتی معادل %2 با یک اسیلوسکوپ 100MHz ، بیشترین فرکانس اعمالی به دستگاه 20MHz خواهد بود.

تعداد کانال ها

تعداد شکل موج هایی که یک اسیلوسکوپ می تواند در یک لحظه نمایش دهد، بسته به تعداد کانال های ورودی و نوع کاربرد آن متفاوت است. اسیلوسکوپ های 2 و 4 کاناله پرکاربرد ترین نوع اسیلوسکوپ ها هستند. تعداد کانال های یک اسیلوسکوپ نقش بسزایی در تعیین قیمت اسیلوسکوپ دارد.

نرخ نمونه برداری ( Sample Rate )

درواقع مفهوم Sample Rate در اسیلوسکوپ بسیار شبیه به تعداد فریم عکسی است که در یک ثانیه در فیلم نمایش داده می شود. هرچه تعداد این فریم ها بیشتر شود، فیلم از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و تعداد لحظات از دست رفته بسیار ناچیز خواهد بود. هرچه نرخ نمونه برداری از سیگنال بیشتر باشد سیگنال نمونه برداری شده از سیگنال آنالوگ، از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

تریگر

تریگر در واقع جهت ثابت کردن سیگنال پردازش شده، توسط اسیلوسکوپ در صفحه نمایشگر مورد استفاده قرار می گیرد. ولوم تریگر، پس از پیدا کردن اولین نقطه تکرار یک سیگنال، فرکانس جاروب افقی خود را برای نمایش ثابت سیگنال تنظیم می کند.

مقدارحافظه

توانایی ثبت و ذخیره سیگنال در اسیلوسکوپ، به گنجایش و ظرفیت حافظه داخلی این دستگاه، بستگی دارد. مقدار حافظه داخلی اسیلوسکوپ نیز همانند تعداد کانالهای ورودی نقش مهمی در تعیین قیمت اسیلوسکوپ دارد.

قابلیت اندازه گیری اتوماتیک

 روش کار با اسیلوسکوپ توسط قابلیت AUTO ، کار کردن با اسیلوسکوپ را بسیار آسان کرده است کاربر می تواند بهترین وضعیت سیگنال را به صورت اتوماتیک انتخاب و مشاهده نماید.

قابلیت اتصال به کامپیوتر

اتصال سیستم های اندازه گیری مانند اسیلوسکوپ به کامپیوتر، علاوه بر در اختیار قرار دادن تمامی امکانات دستگاه در صفحه نمایش رایانه ، امکانات دیگری نظیر مشاهده چندین سیگنال از دستگاهای متفاوت در یک صفحه و امکان تحلیل همزمان آن را برای کاربر فراهم می کند.

سایز و ویژگی های صفحه نمایشگر

اندازه صفحه نمایش این قابلیت را به کاربر می دهد که تعداد سیکلهای بیشتری را در صفح مورد ارزیابی قرار دهد. یک صفحه نمایش مرغوب هم باعث می شود که کاربر در شرایط نوری مختلف و زوایای دید بسته به خوبی بتواند جزئیات صفحه نمایش را مشاهده کند.

خدمات و گارانتی محصول

حتما می دانید که این روزها خرید جنس نو بدون گارانتی در حال منسوخ شده است. مگر اینکه جنس قاچاق باشد. به همین دلیل به این موضوع توجه داشته باشید که ایاد گارانتی شرکتی که قصد خرید محصول از انجا را دارید معتبر است یا نه.

امیدوارم این راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال بتواند به شما در انتخاب یک اسیلوسکوپ مناسب برای کار شما کمک کند.

آیا شما هم تجربه ای در این زمینه دارید؟

اگر پاسختان مثبت است در بخش دیدگاهای این مطلب منتظر نظرات شما درباره راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال هستیم.

موفق و پیروز باشید…

7 دیدگاه در “راهنمای خرید اسیلوسکوپ دیجیتال – نکته های کلیدی برای خرید اسیلوسکوپ

  1. passargadzagros گفت:

    بهترین فروشنده دراین سایت وحتی دیجی کالا یک فروشگاه با حرف اول را میزند آن فروشنده کسی نیست جز مهندس رزمجویی هم تخصص هم انسانی با کرامت واقعی انسانی دوستان دیگر هم خوبند من خدمت نرسیدم با اینکه مشتری هستم .نکته جالب خود مدبر سایت هم انسان شریفی است.

  2. امیر نبوی گفت:

    سلام. آیا هانتک 2d15 اسیلوسکوپ خوبی هست؟ و اینکه با توجه به این که این اسیلوسکوپ 150 مگاهرتزه. تا چه فرکانسی را میشه بهش داد؟ ممنونم.

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام. بله مارک خوبی هست. اطلاعات دقیق رو باید از صفحه محصول یا دفترچه راهنما بدست بیارید.

  3. افشین گفت:

    سلام..در مورد اسیلوسکوپ هایی که کانالهای آنها ارت مشترک ندارند
    توضیح ندادین..و چند نمونه اسکوپ
    ۲ و ۴ کانال از برندهای مختلف معرفی کنید.

    1. سلام. ان‌شاءالله فرصت بشه چشم.

  4. محمدرضایی گفت:

    سلام
    بین دو اسکپ هانتک dso4102c و ریگول ds1102 Z-E کدام رو بگیرم بهتره
    ممنون

    1. سلام. هردو مارکهای خوبی هستند. بسته به نیاز و قدرت خریدتون یکی رو انتخاب کنید. در کل فکر کنم ریگول حرفه‌ای تر هست.

دیدگاهتان را بنویسید