مقاله تخصصی

مولتی متر دیجیتال – راهنمای کاربردی انتخاب و خرید

راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال

راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال ( Digital Multimeter )

یکی از مواردی که معمولا مورد سئوال بسیاری از افراد تازه کار و حتی حرفه ای قرار دارد این است که چطور یک مولتی متر مناسب بخریم؟ از آنجا که امروزه استفاده از مولتی متر دیجیتال بسیار گسترده شده؛ و از طرفی دارای امکانات و توانایی های پیشرفته تری نسبت به مولتی مترهای آنالوگ یا عقربه ای است، در این پست راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال را برای شما آماده کرده ایم که با مطالعه دقیق آن بسیاری از ابهامات شما در این زمینه رفع خواهد شد.

با ما همراه باشید…

راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال

مقدمه

مولتی متر‌ دیجیتال ( یا به اختصار DMM ) در واقع یک وسیله اندازه گیری اساسی است که باید در جعبه ابزار هر کسی که با برق و الکترونیک سر و کار دارد وجود داشته باشد. این دستگاه‌ برای آزمایش ، عیب یابی ، تعمیر و نصب انواع وسایل الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل وجود انواع مولتی متر‌ دیجیتال در بازار با قیمتهای مختلف ، خرید مولتی متر دیجیتال مناسب برای نیاز‌های شما کاری دشوار است. در بازار شما با مولتی متر‌هایی مواجه خواهید شد که قیمت بسیار کمی دارند و به نظر می رسد امکانات زیادی دارند و دستگاههایی را مشاهده می کنید که به نظر امکانات محدودی دارند و بسیار گرانقیمت هستند. اما نکته اینجاست که انتخاب مولتی متر دیجیتال به سه معیار اساسی بستگی دارد :

  • نیاز‌های شما
  • بودجه شما
  • میزان استفاده روزانه شما

نکات اولیه در خرید مولتی متر

وقتی دست به خرید مولتی متر پر امکاناتی می زنید که قرار نیست از همه امکانات آن بهره ببرید، بیش از نیازتان پول خرج کرده اید و اگر مولتی متری بخرید که امکانات مورد نیاز شما را ندارد ، به زودی مجبور به خرید مولتی متر جدیدی خواهید بود. همچنین در کار با برق فشار قوی، اگر مولتی متر شما استاندارد‌های ایمنی مورد نیاز شما را نداشته باشد ممکن است خطرات مرگباری برای شما ایجاد کند.

از طرفی در بازار اغلب با مولتی متر‌هایی مواجه می‌شوید که کیفیت کمی دارند . شاید بهتر باشید فریب قیمت ارزان این مولتی متر‌ها را نخورید!

این مقاله در واقع راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال است که به شما کمک خواهد کرد که دستگاهی متناسب با نیازهایتان خریداری کنید. در این مقاله به ویژگی های کلیدی یک مولتی متر و امکانات آن برای کاربرد‌های مختلف می‌پردازیم تا شما را با کارایی این دستگاه اندازه گیری سودمند آشنا کنیم و از سوی دیگر شما را در خرید مولتی متر مناسبتان یاری کنیم.

مواردی که در خرید مولتی متر باید مورد توجه قرار بگیرند

گستره مولتی متر و رقم‌ها

گستره یک مولتی متر طبق تعریف به معنای کمترین تغییر در ولتاژ مورد اندازه گیری است که موجب ایجاد تغییر در عدد اعلامی‌مولتی متر شود. گستره یک مولتی متر دیجیتال با تعداد عدد‌هایی مشخص می شود که آن مولتی متر می تواند نمایش دهد. یک مولتی متر دستی 3½ ، در واقع دارای سه جایگاه عدد دیجیتالی است که می‌توانند از صفر تا 9 را نمایش دهند و یک جایگاه عدد دیجیتالی که تنها قادر به نمایش صفر و یک است .

پس گستره عددی مولتی متر مورد بررسی ما ±1,999 است. اکثر مولتی متر‌های موجود در بازار یا به شکل 3½ و یا 4½ هستند. یعنی یا گستره ای برابر با  ±1,999 و یا ±19,999 دارند. برخی وقت‌ها در بازار از کلماتی مانند رنج، بازه، یا شمارش به جای گستره استفاده می شود.

در واقع تعریف شمارش بیشترین مقداری است که صفحه نمایشگر دیجیتال قبل از اینکه مجبور به تغییر بازه اندازه گیری مولتی متر باشید،نشان دهد. برای مثال یک مولتی متر دیجیتال 4½ می تواند در بازار به این شکل معرفی شود که می تواند تا 19999 یا تا 20000 نشان هد یا بشمارد!

دقت مولتی متر دیجیتال

دقت در این مولتی متر به معنای بیشترین خطایی است که در اندازه گیری قابل قبول است. معمولا خطای مولتی متر به شکل زیر نشان داده می شود:

±(% عدد اندازه گیری شده +  کمترین عدد قابل توجه )

این رقم نشان دهنده دقت مولتی متر شما و به معنای بیتشرین محدودیت خطای اندازه گیری پیرامون عدد واقعی در حال اندازه گیری است. مقدار کمترین عدد قابل توجه (LSD) در واقع به شما نشان می‌دهد خطای خواندن در بی اهمیت ترین رقم مولتی متر شما به دلیل خطای گرد کردن ، نویز‌های مختلف و خطای تبدیل کننده دیجیتال چقدر است. سخت بود ؟ اتفاقا آنقدر‌ها هم سخت نیست ! با یک مثال ادامه می‌دهیم:

اگر شما یک مولتی متر 4½ دارید و دقت آن به شکل ±(0.1%+1)) نوشته شده است ، در اندازه گیری یک ولتاژ DC به مقدار دقیق 12.000 ولت ، ولت متر شما باید عددی بین 11.880 تا 12.120 ولت نشان دهد. ولتی بخواهید LSD را هم وارد بازی کنید آخرین رقم نشان داده شده (کمترین رقم قابل توجه) ممکن است به اندازه یک واحد تغییر کند. در این مثال با در نظر گرفتن LSD می‌توانیم بگوییم که عددی که انتظار داریم ببینیم عددی بین 11.879 تا 12.121 ولت است.

خرید مولتی متر متوسط گیر یا با RMS واقعی ؟

همان طور که می‌دانید ،ولتاژ برق AC در طول یک بازه مشخص زمانی در حال تغییر است ، در واقع برق AC که در سیمهای برق خانه شما جریان دارد در ثانیه 50 بار از صفر ولت به بالاترین مقدار مثبت و پس از آن به صفر و پایین ترین مقدار منفی و سپس دوباره به صفر می رسد. خوب پس قاعدتا اگر بخواهیم برق شهری را اندازه بگیریم باید شماره‌های روی مولتی متر به سرعت عوض شوند .اما این اتفاق نمی‌افتد،چرا ؟ چون مولتی متر شما مقدار متوسط این ولتاژ را به شما نشان می‌دهد و نه مقدار هر لحظه را !

سوال دیگری که پیش می‌آید این است . برق AC معمولا به شکل سینوسی است و متوسط سینوس با توجه به تقارن باید صفر باشد ! یعنی اگر مولتی متر شما قرار بود دقیقا مقدار متوسط را نشان دهد،عدد صفر را به شما نشان می‌داد که هم اشتباه بود و هم خیلی خطرناک !

برای این که این اتفاق نیفتد ، مولتی متر مقادیر منفی را هم مثبت در نظر می‌گیرد و سپس مقدار‌ها‌ را با هم جمع زده و متوسط گیری می‌کند. این متوسط گیری همواره درست نیست. اما معمولا کار شما را راه می‌اندازد.

اما اگر بخواهید اندازه گیری دقیق داشته باشید و یا با شکل موج‌هایی به غیر از سینوس سر و کار دارید (که اگر کارتان الکترونیک است حتما خواهید داشت) بهتر است از مولتی متر RMS واقعی استفاده کنید .

RMS چیست ؟

مقدار موثر (انرژی رسان) یک سیگنال را RMS می‌گویند. تعریف ریاضی آن هم یک فرمول انتگرالی است که با ریشه مجذور متوسط مقدار سیگنال تناسب‌هایی دارد و محاسبات آن پیچیده است. (به دلیل پیچیدگی وارد جزئیات نمی‌شویم!)

در حالت کلی دو نوع مولتی متر در بازار وجود دارد. مولتی متر‌های پاسخ دهنده با متوسط گیری و یا مولتی متر‌های RMS واقعی. معمولا مولتی متر‌های RMS واقعی گرانتر هستند. مولتی متر‌های متوسط گیر اما معمولا ارزان تر هستند و تا زمانی که فقط با برق با موج سینوسی سر و کار دارید پاسخ این دو نوع مولتی متر مشابه است. اما وقتی با برق AC سر و کار دارید که سینوسی نیست (مثلا موج مربعی یا مثلثی است) دیگر نمی‌توانید روی جواب‌های مولتی متر‌های متوسط گیر حساب کنید و قطعا اندازه گیری آنها اشتباه خواهد بود.

امپدانس ورودی مولتی متر

وقتی یک مولتی متر را به یک مدار متصل می کنید.اتصال الکتریکی باعث می شود که مقداری از جریان برق از مسیر مولتی متر جریان پیدا کند. اگر این جریان برق بیش از حد بالا باشد هم روی عملکرد مدار در حال اندازه گیری تاثیر منفی خواهد داشت و به دلیل تغییر در مدار، اندازه گیری شما با خطای بزرگی مواجه می شود. برای این که این اتفاق نیفتد مقاومت یا به عبارت جامع تر آن، امپدانس ورودی یک مولتی متر باید بسیار بالا باشد. در حالت کلی امپدانس مولتی متر‌ها بالاتر از یک مگا اهم است. اما مولتی متر‌های بی کیفیت ممکن است امپدانس‌های پایینی داشته باشند، پس در خرید مولتی متر به این نکته توجه کنید که اگر می‌خواهید دقت اندازه گیری بالایی داشته باشید بهتر است مطمئن شوید که امپدانس ورودی مولتی متر شما به اندازه کافی بالاست .

مبنای خرید مولتی متر‌ها

محیط مورد استفاده و کاربرد مولتی متر دیجیتالخرید مولتی متر‌ها به محیط و کاربرد آنها بستگی زیادی دارد !

یک مولتی متر معمولی می تواند ولتاژ‌های AC/DC ، جریان‌های AC/DC ، مقاومت و وصل بودن سیم و دیود را بسنجد. پس در خرید مولتی متر باید توجه کنید که مولتی متر شما باید حداقل دارای این امکانات باشد. برخی مولتی متر‌های پیشرفته تر امکانات بیشتری مانند اندازه گیری ظرفیت خازن ، فرکانس شمار یا فرکانس متر ، فشار سنج و دماسنج و تست کننده ترانزیستور را نیز دارا می‌باشند.

توجه کنید :

این که یک مولتی متر امکانات زیادی داشته باشد نشان از مرغوبیت آن ندارد. برخی مولتی متر‌های بی کیفیت و ارزان موجود در بازار به نظر امکانات پیشرفته ای دارند؛ اما در واقع دقت و کیفیت آنها چنان پایین است که امکاناتشان عملا قابل استفاده نیست.

امکانات ساده یک مولتی متر دیجیتال

اندازه گیری ولتاژ AC یا DC

وقتی در حال خرید مولتی متر دیجیتال هستید ، یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه کنید، توانایی مولتی متر در اندازه گیری ولتاژ است. در کار با مولتی متر‌ها ، بیشترین کاربرد یک مولتی متر معمولا اندازه گیری ولتاژ است. مهم است که بازه ولتاژ اندازه گیری اصلی مولتی متر بیشتر از وسایل و لوازم خانگی یا وسایل الکتریکی صنعتی (در صورتی که کار شما صنعتی است)باشد. تقریبا در تمام دنیا از جمله ایران ولتاژ برق خانگی حدود 220 تا 230 ولت است ، با این حال در ژاپن ، امریکای شمالی و برخی از کشور‌های امریکای جنوبی این مقدار حدود 100 تا 127 ولت است .

اندازه گیری جریان AC یا DC

برای اندازه گیری جریان هم باید مطمئن باشید که مولتی متر شما توانایی تحمل جریان‌هایی که شما با آنها سر و کار دارید را دارد و می تواند آنها را اندازه بگیرد. همچنین در اندازه گیری جریان موضوع دیگری هم مهم است . امنیت دستگاه ! در اندازه گیری جریان‌های بالا ، در صورت استاندارد نبودن دستگاه ممکن است دچار شوک‌های شدید الکتریکی شوید. این مسئله مخصوصا در مولتی متر‌های ارزان که معمولا دارای قسمت‌های امنیتی نیستند بسیار قابل توجه است .

هیچگاه مولتی متر را برای اندازه گیری جریان‌های بالاتر از حد تحملش استفاده نکنید. مولتی متر‌های ارزان و بی کیفیت را حتی در زیر و نزدیکی حد تحمل اعلام شده نیز بیش از چند ثانیه استفاده نکنید !

خرید مولتی متر دیجیتال به عنوان اهم متر

یکی از اساسی ترین امکانات یک مولتی متر در واقع اندازه گیری مقاومت الکتریکی و نیز چک کردن سیم‌ها برای نداشتن قطعی است. در واقع مولتی متر مقاومت بین دو نقطه تماس الکترود‌هایش را اندازه گیری می‌کند. برای این کار مطمئن شوید که قطعه مورد نظرتان حتما از مدار اصلی جدا شده باشد.

همان طور که می‌دانید مدار‌های باز مقاومت بینهایت و مدار‌های بسته مقاومتی کوچک و نزدیک به صفر دارند. خیلی از مولتی متر‌ها در طراحی خود از یک بوق استفاده می‌کنند که در صورت اندازه گیری مقاومت بسیار پایین بوق به صدا در آمده و هشدار اتصال کوتاه می‌دهد. برخی از مولتی متر‌ها برای نشان دادن مقاومت بسیار کم یک هشدار تصویری مانند دیود نورانی دارند. در خرید مولتی متر‌ها حتما مطمئن شوید که صدای بوق مولتی متر به خوبی شنیده می شود و چراغ آن به خوبی و در نور زیاد هم قابل دیدن است.

آزمایش دیود

بسیاری از مولتی متر‌های موجود در بازار عملکرد بررسی دیود را نیز دارا می‌باشند. در این عملکرد ، افت ولتاژ حالت اتصال مستقیم دیود روی نمایشگر مولتی متر نوشته می شود (معمولا به میلی ولت)

امکانات نیمه پیشرفته یک مولتی متر دیجیتال

امکان اندازه گیری ظرفیت خازن

اگر قصد خرید مولتی متر با توانایی سنجش ظرفیت خازن را دارید باید به این نکته دقت کنید که مولتی متر‌ها از روش متفاوتی از خازن و سلف سنج‌ها (LCR Metter) برای اندازه گیری ظرفیت خازن استفاده می‌کنند. یک خازن سنج یا LCR با استفاده از یک سیگنال دقیق AC با فرکانس مشخص و دقیق اندازه ظرفیت خازن را مشخص می‌کند. این تکنیک بسیار دقیق تر از تکنیکی است که مولتی متر‌ها برای اندازه گیری ظرفیت خازن استفاده می‌کنند. پس اگر برایتان اهمیت دارد که به دقت خازن و سلف را اندازه گیری کنید ، مولتی متر گزینه خوبی برای شما نیست و باید LCR بخرید.

مولتی متر‌ها با شارژ و سپس ثبت زمان و نرخ تخلیه خازن ظرفیت خازن را مشخص می‌کنند. به هر حال این روش به دلایل زیادی مثل جذب دی الکتریک ، جریان نشتی ، اتلاف و مقاومت معادل سری ، روش دقیقی نیست. برای همین هم نمی‌توانید به مقادیر اندازه گیری شده ظرفیت خازن توسط مولتی متر آنچنان اعتماد کنید.

فرکانس متر یا فرکانس شمار

اگر لوازم خانگی و صنعتی شما در برابر فرکانس حساس هستند (که معمولا هستند) و  نیاز به برق AC با فرکانس ثابت دارند و یا نیاز دارید که فرکانس سیگنال در حال اندازه گیری را بدست آرید. شما نیاز به قابلیت فرکانس شماری در مولتی متر دارید. مولتی متر‌هایی که قابلیت فرکانس شماری دارند معمولا به صورت لحظه ای فرکانس و دوره کاری و عرض پالس را محاسبه کرده و نشان می‌دهند. یادتان باشد مولتی متر‌های معمولی معمولا فرکانس شمار نیستند و خرید مولتی متر‌هایی که که فرکانس شمار دارند معمولا برایتان گران تر تمام می شود.

اندازه گیری دما در مولتی متر دیجیتال

برخی از مولتی متر‌ها دارای قابلیت اندازه گیری دما هستند. معمولا این دستگاه‌ها با دارای دو دماسنج و یا یک دماسنج تفاضلی (اخلاف دما بین دو نقطه) می‌توانید در آن واحد یا دو دما را بسنجید و یا اخلاف دمای بین دو نقطه را اندازه گیری کنید. این کاربرد معمولا بسیار رایج تر از کاربرد استفاده از مولتی متر به عنوان یک دماسنج ساده است !

اگر نیاز به دماسنجی و مخصوصا سنجش اختلاف دمای دو محیط مختلف دارید می‌توانید از مولتی متر دماسنج دار بخرید. اما یادتان باشد خرید مولتی متر دماسنج دار معمولا گران است .

امکانات پیشرفته مولتی متر‌ دیجیتال

به علاوه امکانات ساده و نیمه پیشرفته که در بالا گفتیم ، برخی از امکانات و عملکرد‌ها در مولتی متر‌ها وجود دارد که پیشرفته است و معمولا خرید مولتی متر دارای امکانات پیشرفته به غیر از نیاز مشخص و کارهای دقیق ، فرق چندانی با مولتی متر نیمه پیشرفته ندارد اما خرید این نوع از مولتی متر‌ها معمولا هزینه زیادی در پی خواهد داشت.

صفحه گرافیکی در مولتی متر دیجیتال

مولتی متر گرافیکی

برخی از مولتی متر‌های پیشرفته دارای صفحه‌های نمایشگر گرافیکی هستند که می تواند اندازه گیری‌های شکل موج‌های متناوب را به شکل لحظه ای انجام داده و به شکل یک نمودار نشان دهد. اگر به دنبال ناهنجای خاص و یا پیدا کردن منشا یک نویز در سیگنال‌ها هستید این امکان بسیار به کارتان خواهد آمد. اگر معمولا در حال کار با شکل موج‌های پیچیده و غیر خطی خستید واقعا به صرفه است که یک مولتی متر گرافیکی برای خودتان داشته باشید.

قابلیت ثبت داده‌ها

مولتی متر با قابلیت اتصال به رایانه و ثبت داده‌ها

امکان ثبت داده‌ها ( Data Logger ) به شما اجازه می‌دهد که داده‌های اندازه گیری شده از یک مورد خاص را مشاهده و مستند کنید تا در بازه زمانی خاصی تغییرات آن را مشاهده نمایید. نرم افزار جمع آوری داده می تواند داده‌های گرفته شده از مولتی متر شما را ثبت و دسته بندی کند و سپس نمودار‌ها و آمار بسیار دقیقی از تغییرات مختلف برای شما ترسیم کند که برای آنالیز و نتیجه گیری بسیار موثر و مهم است. چنین امکانی برای نصب و تعمیر و پایش سامانه‌هایی مانند کولر یا تهویه مطبوع ، گرمایش ، موتور‌های الکتریکی و … بسیار کاربردی است .

امکان فیلتر پایین گذر

فیلتر پایین گذر ( Low Pass Filter ) در مولتی متر یک امکان تخصصی برای عیب یابی و تعمیر راه انداز‌های موتور الکتریکی است. خروجی یک راه انداز با فرکانس متغیر ( VFD ) یک ولتاژ سینوسی با مدولاسیون عرض پالس برای موتور ارسال می‌کند. حتی اگر مولتی متر شما به امکان RMS واقعی مجهز باشد ، به دلیل پهنای باند بالا، باز هم در این مورد دچار مشکل در اندازه گیری خواهید شد. فیلتر پایین گذر تعبیه شده طراحی شده است که فرکانس‌های بالای 1 کیلوهرتز را در زمان اندازه گیری ولتاژ‌های AC فیلتر کند. این کار دقت را در مورد شکل موجهای سینوسی ساختگی و PWM که در راه انداز‌های موتور و اینورتر‌ها استفاده می شود بالا می برد.

حالت امپدانس پایین

همان طور که در بالا اشاره کردیم ، مولتی متر‌ها دارای امپدانس بالایی هستند. این امپدانس بالا در حالت‌های خاص مانند ایجاد حالت شبه خازنی بین سیمهای دارای جریان، باعث ایجاد خطایی به نام ولتاژ روح یا ولتاژ القایی می شود. در زمانی که شک در مورد حضور ولتاژ روح وجود دارد ، امپدانس پایین تنها راه غلبه بر این مشکل است .

در صورتی که مشکوک هستید که ممکن است در کاربرد‌های شما هم ولتاژ روح به وجود بیاید باید دست به خرید مولتی متر دارای حالت امپدانس پایین بزنید.

حالت اهم متر هوشمند

اهم متر هوشمند یا سیستم جبران هوشمند افست ، یک امکان خاص در برخی مولتی متر‌ها است که مانند حالت امپدانس پایین برای رسیدن به دقت بالا در برخی وضعیت‌های خاص به کار می‌رود. این سیستم با انداز گیری مقاومت با استفاده از دو جریان آزمایشی جداگانه،مشخص می‌کند که آیا در ولتاژ ورودی افست ( Offset ) وجود دارد یا نه ، با این کار از ورود ولتاژ‌های غیر منتظره به اندازه گیری جلوگیری می‌کند.

فاکتور امنیت در خرید مولتی متر دیجیتال

قبل از هر چیری ویدیوی پایین را ببینید ، این ویدیو به شما نشان می‌دهد که با اتصال یک جریان 20 آمپری به یک مولتی متر ارزان در بازار ، چه بلایی سر مولتی متر می‌آید :

خیلی از مردم در خرید مولتی متر به موضوع امنیت خودشان فکر نمی‌کنند. اما شما به این نکته توجه کنید که در زمان خطر، فرق زیادی بین یک مولتی متر خوب و استاندارد و یک مولتی متر ارزان و غیر استاندارد وجود دارد. برای خرید مولتی متر متناسب با نیاز‌هایتان باید به محیط استفاده و کاربردهای مولتی متر توجه کافی کنید. در مثال بالا اگر جریان 20 آمپری از یک مولتی متر خوب می‌گذشت در 30 ثانیه اول هیچ صدمه ای متوجه مولتی متر و شما نبود و پس از آن به احتمال زیاد فیوز محافظت مولتی متر می‌سوخت و شما را از خطر برق گرفتگی جدی محافظت می‌کرد. حتی در آن زمان هم خرابی فیزیکی برای دستگاه شما به وجود نمی‌آمد و جراحت‌های ناشی از برق گرفتگی و حتی خطر مرگ شما را تهدید نمی‌کرد.

ظرفیت تحمل انرژی

برای این که خودتان را از خطر برق گرفتگی محافظت کنید ، بهتر است ظرفیت انرژی الکتریکی مدار‌ها و کابل‌هایی که با آنها کار می‌کنند را بدانید و یا حداقل از آنها تا حدودی آگاه باشید. یادتان باشد مدارهایی با ظرفیت بالای انرژی برای رساندن توان بالای الکتریکی طراحی شده اند و در نتیجه اشتباه در اندازه گیری و تست روی این مدار‌ها هم احتمالا انرژی الکتریکی بیشتری را به شما منتقل خواهد کرد. اندازه گیری روی مدار‌های الکتریکی که برای جریان‌های بالا طراحی شده اند باید با مولتی متر‌هایی انجام شود که می‌توانند این توان‌ها را تحمل کنند. پس در خرید مولتی متر باید به این که قرار است چه مدارهایی را با آن آزمایش کنی هم فکر کرده باشید.

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) ، 4 دسته بندی در این مورد اعلام کرده است که تمام تولید کنندگان معتبر مولتی متر‌ها در جهان باید روی محصولاتشان قید کنند که محصولشان در چه دسته ای قرار دارد. با این نشان روی محصول هر کسی به سادگی می تواند بفهمد که بیشترین ولتاژ گذرا که مولتی متر می تواند آن را تحمل کند چقدر است. معمولا مولتی متر‌های دستی موجود در بازار از نوع CAT III یا  CAT IV هستند.

جدول زیر نشان دهنده دسته بندی‌هاست :

IEC-CAT-Table

رتبه بندی ولتاژ (Voltage Rating)

فاصله ای زیاد بین رتبه‌های ولتاژ معمول در بین لوازم خانگی و صنعتی الکتریکی وجود دارد. بسیار مهم است که در زمان خرید مولتی متر ، باید مولتی متری را انتخاب کنیم که بتواند بیشترین ولتاژ ممکن در کاربرد‌های ما را تحمل کند. برای همین باید بدانید بیشترین ولتاژی که ممکن است در مدار شما وجود داشته باشد چند ولت است.

ولتاژ گذرا (Transient Voltage)

ولتاژ گذرا ممکن است در اثر پدیده‌های طبیعی مانند آذرخش اتفاق بیفتد، همچنین ممکن است این ولتاژ‌ها به خاطر تغییرات لحظه ای در سیستم توزیع برق به وجود بیاید. ولتاژ‌های گذرا می‌توانند از چندصد ولت تا چندین هزار ولت متغیر باشند. البته این ولتاژ‌ها همان طور که از اسمشان هم بر می‌آید گذرا هستند و حدود 50 تا 250 میلی ثانیه دوام می‌آورند.

نشانه‌های امنیتی

تولیدکنندگان معتبر و مسئولیت پذیر مولتی متر دیجیتال ، معمولا از موسسات مستقل استاندارد مختلف گواهی نامه معتبری در زمینه امنیت کار با محصولات خود دریافت می‌کنند. این نشان‌های استاندارد در واقع نشان دهنده این هستند که مولتی متر آزمایش‌های امنیتی موسسات استاندارد را با موفقیت پشت سر گذاشته است. این نشان‌های امنیت معمولا در پشت مولتی متر‌ها قرار دارند ، همچنین حتی ممکن است روی سیمهای مولتی متر‌ها هم لوگوی نشان امنیتی به نشانه تست شدن سیم‌ها (پروب‌ها) هم نقش بسته باشد.

البته تولید کنندگان مولتی متر‌های تقلبی ممکن است این نشان‌ها را تقلید کرده و روی محصولات خود چاپ کنند. بنابراین سعی کنید برای خرید مولتی متر مناسب همیشه به فروشندگان معتبر مراجعه کنید. در پایان تعدادی از نشان‌های امنیتی را که ممکن است پشت مولتی متر‌ها مشاهده کنید را مشاهده می کنید.

نشانه ها و نمادهای امنیتی مورد استفاده در مولتی مترها

اگر راهنمای خرید مولتی متر دیجیتال برایتان مفید بوده، آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

موفق و پیروز باشید…

منبع: ساختنی با تصحیح و اضافات

20 دیدگاه در “مولتی متر دیجیتال – راهنمای کاربردی انتخاب و خرید

  1. محسن گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدی که بیان فرمودید.
    نظر شما در مورد این مولتی متر های روو میزی چی هست!؟معتبر و دقیق هستند!؟ مثلا من مارک فلوک زیاد دیدم.منتها نمیدونم از نظر امکانت و کارایی چطور هستند.

    امکانش هست سه تا مولتی متر تا رنج 2 میلیون معرفی بفرمایید.
    با سپاس

    1. سلام. ممنون.
      مولتی مترهای رومیزی مخصوص کارهای آزمایشگاهی هستن و از دقت خوبی برخوردارند. البته باید از برندهای معتبر انتخاب بشن. مارک Fluke , Extech ,
      Amprobe , Hioki , Mastech , Klien Tools ,
      Innova برندهای خوبی هستند ولی یا توی ایران نیستن یا قیمتشون خیلی بالاست.
      مارک KYORITSU هماگه اصلی باشه خوبه.
      قیمت رو متأسفانه اطلاع ندارم.

  2. من فکر میکنم ابتدا باید از زحمات دیگران قدر دانی کرد مخصوصا وقتی که نظر مغرضانه ای نمیبینی من که از نحوه بررسی شما خوشم اومد ممنونم. یه سوال : مولتی متر مارمونکس ts97
    اگه اطلاعاتی دارید بفرمایید

    1. سلام. در رنج قیمتی خودش مولتی متر خوبیه.

    2. علی رضا گلپایگانی گفت:

      مدیر عزیز لطفا یک مولتی متر مورد تایید خودتون رو معرفی کنید قدرت انتخاب برام سخته ممنونم

      1. سلام. الان توی بازار VC97 پرفروش ترین هست و کیفیت مناسبی هم داره.

  3. محمودسامعی گفت:

    سلام
    من بین خریدمولتی مترvictor vc97
    وfluke 179 موندم ،میشه راهنمایی کنیدو اینکه چطورازاصل بودن محصول اطمینان حاصل کنم؟
    سپاس.

    1. سلام. مارک ویکتور که چینی هست و اصل و غیر اصل نداره. اما فلوک اصلش امریکایی هست و هنگام خرید باید دقت کنید و از فروشگاه معتبر خرید کنید. در کل من مارک فلوک رو بیشتر می پسندم.

  4. حمید رحمتی گفت:

    این مقاله برای خرید مولتی متر کمکی نکرد . در بازار مولتی متر های بسیار زیادی موجود است و اولین عامل برای انتخاب صحت عددی است که نشان می دهد . مثلا مولتی متر من 3.3 ولت را 3.6 نشان می ده یا 1.2 ولت را 1.31 ولت نشون میده-یک مولتی متر دیگر هم امتحان کردم ، همین مشکل رو داشت.بدیهی است اگه من پنج ملیون هزینه کنم و یه مولتی متر خوب بگیرم مشکل حله، اما ندارم.امیدوار بودم یه راهنما بود که کمکم میکرد که با صرف هزینه کم (مثلا 500 هزار تومان) یه مولتی متر تقریبا خوب بگیرم اما

    1. سلام. متأسفانه افزایش بی رویه قیمت ها باعث شده که چنین مشکلاتی هم برای خریداران به وجود بیاد. به هر حال فکر نمی کنم با هزینه ای کمتر از 700 تا 800 هزار تومن بتونید مولتی متر با دقت مناسب بخرید. مگر اینکه دست دوم مطمئن پیدا کنید.

  5. مرتضی گفت:

    در قسمت RMS چیست نوشته شده برق AC سینوسی نیست ؟؟!!!!!

    1. سلام. بله جریان متناوب یا AC هم میتونه سینوسی باشه و هم غیر سینوسی. مثلا مربعی یا مثلثی و یا دندانه اره ای.

  6. سیروس گفت:

    سلام میشه شمارتو بذارید برای تماس

    ممنون

    1. سلام. توی بخش ارتباط با ما هست.

  7. سیروس گفت:

    سلام
    من فن یخچالو باز کردم یه الکترو موتور 3 سیم داره
    یکی مثبت (قرمز ) منفی ( مشکی) و سفید ( ولتاژ برگشتی یا فید بک )
    آیا میتونم اونو با فن3 سیم معمولی ک شبیح فن پاور تعویض کنم

    1. سلام. اگر از نظر ولتاژ و جریان و همچنین جهت چرخش یکسان باشند این امکان وجود داره.

  8. عباس گفت:

    سلام آیا فروشگاهی برای خرید اقساطی این وسایل سراغ دارین؟

    1. سلام
      نخیر متأسفانه. به نظرم خودتون باید با فروشگاهها هماهنگ باشید. ممکنه صاحب فروشگاهی به من نوعی قسطی نده، اما نظرش در مورد شما فرق کنه.

    2. سپهری گفت:

      کار نویسنده سایت ساختنی نه تنها اشتباه که تهوع آوره! …. اولش می‌نویسه که اگه امکانات زیادی ِ مولتی‌متر رو نیاز ندارید ، با خریدنشون فقط پولتونو هدر دادید . اما بعدش میادو یه امکاناتی رو معرفی می‌کنه که من اصلا نمی‌دونم چی هستند! …. یکی نیست بگه دِ آخه این امکانات به غیر از یه سری مهندس و تکنسین ماشین آلات به چه کار ما میاد که فقط با اهم و آمپر و ولتاژ و …. سر و کار داریم . واگه برای اون‌ها گفته که آقای نویسنده باید بدونه یه مهندس و تکنسین اشراف کامل داره به این ابزارها و روش استفاده اونها ….. نتیجه این میشه که یه سری جوون برای کنجکاوی یا پز دادن این مورد که مولتی‌متر من فلان امکانات رو داره ، با کلی قرض و قوله ، یا فشار به پدر و مادر میرن وسیله‌ای رو می‌گیرن که براشون هیچ کارآیی نداره!
      اینه که میگن هر چیزی رو نباید بگی! لازم نیست که برای نشون دادن میزان سواد و اطلاعات بیای یه چیزایی رو بگی که برای یه عده یه سری مشکلو بوجود بیاری!!
      البته مدیر این سایت اینو ننوشته و ازش ممنونم.

      1. سلام. بنده به عنوان کسی که از بچگی با این جور وسایل سرو کار داشتم باید عرض کنم که بیشترین و مهمترین کاربرد من از مولتی متر در موارد زیر خلاصه شده:
        1- تست اتصال کوتاه و مقاومت
        2- تست ولتاژ و جریان و فرکانس
        3- تست نیمه هادی‌ها مثل دیود و ترانزیستورو از این قبیل
        حتی خازن سنج و سلف سنج هم خیلی استفاده ای نداره. البته نمیگم نیازی نیست مولتی متر اینها رو داشته باشه
        امکانات اضافی دیگه که گفته شده خود من هم نه استفاده ای داشتم و نه تا حالا دیدم.
        به قیمت هم نمیشه زیاد تکیه کرد. فقط به کیفیت تکیه کنید. پیشنهاد من اگه بتونید پیدا کنید مولتی متر صاایران مدل SA-8515 هست که هم کیفیت خوبی داره و هم دقیقه. امکاناتش هم مناسبه. خازن سنج داره که برای من خوب کار کرده. تست hfe ترانزیستور هم داره که گاهی خیلی بدرد می خوره. فرکانس مترش عالیه. (اینو در مقابل مولتی متر Hioki میگم که یه جاهایی نویز می‌گیره و اذیت می کنه. قیمتش هم دو سه برابر این مولتی متر هست.)

دیدگاهتان را بنویسید