مقاله تخصصی

راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق

راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق و نحوه صحیح استفاده از آن

راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق و نحوه صحیح استفاده از آن

دور و بر خود را که نگاه کنید دستگاههای برقی زیادی از جمله: تلویزیون ، ضبط صوت ، کامپیوتر ، یخچال ، کولر و غیره را می بینید که کمابیش در معرض خطرات ناشی از نوسانات برق شهر قرار دارند؛ و بالطبع استفاده از محافظ برق برای سلامت این دستگاه ها ضروری به نظر می رسد. با توجه تفاوت ها و کاربردهای مختلف دستگاههای برقی لازم است که محافظ. مناسب آنها بکار گرفته شود. گاهی انتخاب غلط محافظ برق نه تنها وسیله را در برابر نوسانات جریان برق محافظت نمی کند بلکه ریسک آسیب به دستگاه را بیشتر خواهد کرد. بدین منظور در این پست راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق و نحوه صحیح استفاده از آن را برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم.

با ما همراه باشید…

چرا باید از چندراهی و محافظ برق استفاده کنیم ؟

در نظر بگیرید در محل استفاده از تلویزیون در خانه، برای استفاده از تجهیزاتی که در کنار تلویزیون استفاده می‌شوند نظیر بلندگو، پخش کننده DVD، گیرنده دیجیتال تلویزیونی، دستگاه‌های Media Streaming مجبور باشید برای استفاده یکی، دیگری را قطع کنید. یا اینکه یک شب که در خواب ناز به سر می برید به دلیل وقوع اتفاق پیش بینی نشده ای در شبکه برق شهری و تغییر شدید ولتاژ برق، تمامی تجهیزات الکترونیکی خانه دچار آسیب شوند؛ صبح که از خواب بلند می شوید، هیچ کدام از تجهیزات منزلتان نظیر تلویزیون، یخچال، مایکروفر، مودم ADSL و… قابل استفاده نیستند.

یک محافظ و چندراهی برق می‌تواند شما را از همه این کابوس‌ها رهایی بخشد.

راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق

قبل از هر چیز باید با تفاوت محافظ برق و چند راهی آشنا شوید. در حالی که در اغلب موارد اسم محافظ ولتاژ و چند راهی را در کنار هم می شنویم، اما این دو دستگاه های متفاوتی هستند.

چند راهی ابزاری است که چند پورت یا همان پریز را برای اتصال همزمان دستگاه های مختلف فراهم می کند؛ در حالی که محافظ برق وسیله ای برای محافظت از وسایل الکتریکی و الکترونیکی حساس در برابر اختلالات برق می باشد. بدین منظور حین خرید محافظ برق حتما به عبارت محافظ برق، محافظ ولتاژ یا معادل انگلیسی آن نظیر surge protection ، fused strip یا interrupter switchh روی بسته بندی و بدنه دستگاه توجه کنید.

همچنین جهت تهیه محافظ و چندراهی برق ملاحظات مختلفی را باید در نظر بگیرید. در صورتی که از این ملاحظات بی خبر باشید ممکن است امروز یک چندراهی تهیه کنید که پاسخگوی تمامی نیازهایتان نباشد. ملاحظاتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود همه آن چیزی است که هنگام تهیه محافظ و چندراهی برق باید مد نظر قرار دهید.


آموزش ساخت مدار محافظ برق 30 آمپر با تنظیم زمان تأخیر

آموزش ساخت مدار محافظ برق 30 آمپر با تنظیم زمان تأخیر

این محصول به صورت دانلودی می‌باشد و پس از خرید، لینک دانلود در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید برد خام محصول و بسته قطعات را حداکثر به تعداد موجود در فروشگاه خریداری نمایید.

(خرید برد و بسته قطعات به تنهایی امکان پذیر است اما برای راهنمای مونتاژ باید فایل آموزش را خریداری کرده باشید.)

37 comments


فاکتورهای ضروری در زمان انتخاب و خرید محافظ برق مناسب

در هنگام انتخاب و خرید محافظ برق باید فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشید:

توجه به پورت های محافظ

این تصور که تمام محافظ های برق تعداد مشخصی پورت مثلا 4 یا 6 پورت دارند کاملاً اشتباه است. برخی از محافظ های برق فقط 1 پورت و برخی تا 12 پورت برای اتصال دستگاه های مختلف دارند. بنابراین مطابق با نیاز خود محافظی با تعداد پورت مناسب خریداری کنید.

توجه به طول کابل محافظ جهت اتصال به پریز اصلی برق

باید توجه کنید که محل نصب محافظ تا پریز برق شهری چقدر فاصله دارد. چندراهی ها و محافظ های برق، با کابل هایی با طول های متفاوت تولید می‌شوند: 1.2 متری، 2 متری و 5 متری. پس قبل از انتخاب و خرید محافظ برق به این نکته مهم توجه نمایید.

توجه به شکل قرارگیری و فاصله پورت های خروجی

آداپتورهای مختلف اندازه های متفاوتی دارند؛ حتماً برای شما نیز زیاد اتفاق افتاده که نتوانسته اید از آداپتور لپ تاپ و مودم ADSL در کنار هم استفاده کنید.

در صورتی که تمامی دستگاه هایی که به محافظ برق متصل می‌کنید آداپتورهای نسبتا بزرگی دارند، باید از ابتدا به فاصله پورت های خروجی محافظ دقت کنید.


آموزش ساخت مدار محافظ برق شهر 15 آمپر

آموزش ساخت مدار محافظ برق شهر 15 آمپر

این محصول به صورت دانلودی می‌باشد و پس از خرید، لینک دانلود در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید برد خام محصول و بسته قطعات را حداکثر به تعداد موجود در فروشگاه خریداری نمایید.

(خرید برد و بسته قطعات به تنهایی امکان پذیر است اما برای راهنمای مونتاژ باید فایل آموزش را خریداری کرده باشید.)

28 comments


 

قابلیت اتصال کابل USB

محافظ با خروجی USB

این روزها تجهیزاتی که از کابل های USB جهت شارژ شدن استفاده می کنند کم نیستند. موبایل ، تبلت ، پاوربانک ، ماشین ریش تراش یا اپی لیدی و دستگاههای از این قبیل جزو تجهیزاتی هستند که با استفاده از پورت USB شارژ می‌شوند.

در صورتی که چندراهی یا محافظ برقی انتخاب کنید که دارای پورت USB باشد، می توانید از شر حمل و نقل آداپتور موبایل یا تبلت تان خلاص شوید. از طرفی بسیاری از تجهیزات دارای پورت های استاندارد هستند. مثلاً این روزها تمامی تجهیزات اپل نظیر iPhone یا iPad با استفاده از کانکتور lightening شارژ می شوند. در این صورت شما با حمل یک کابل کوچک بین محل کار و منزل می توانید تجهیزات متعددی را شارژ کنید.

توجه به شکل پورت های خروجی محافظ برق

چندراهی های برق جهت استفاده در کشورهای مختلف طراحی و تولید می شوند. برخی قابلیت کارکرد در ایالات متحده و برخی دیگر قابلیت استفاده در اروپا را دارند. برخی از چندراهی ها نیز با طراحی خلاقانه و خاص، قابلیت کارکرد با انواع دو شاخه ها یا سه شاخه ها را دارند. در صورتی که که چندراهی مناسبی انتخاب کنید می‌توانید از شر مبدل‌ها رهایی یابید.

در شکل زیر برخی از استانداردها و کشور محل استفاده از آنها را مشاهده می‌کنید. همانطور که در تصویر می بینید نوع کانکتور کشور عزیز ما ایران مانند کانکتور کشورهای آلمان و فرانسه است.

انواع پریز برق

امکان خاموش و روشن کردن خروجی های محافظ به صورت کلی یا جداگانه​

ممکن است محافظ ها و چندراهی ها کلید خاموش و روشن شدن نداشته باشند ، یا یک کلید برای قطع جریان تمامی خروجی ها به صورت همزمان و در حالتی مطلوب تر برای هر یک از خروجی ها کلید جداگانه ای جهت قطع جریان برق داشته باشند. با توجه به نیازتان باید از بین این سه دسته یکی را انتخاب کنید.

در هر صورت بهتر است محافظی انتخاب کنید که حداقل امکان خاموش و روشن کردن پورت های خروجی را به صورت کلی داشته باشد.

برخورداری از محافظ تلفن و آنتن تلویزیون

برخی از محافظ های برق دارای درگاه ورودی و خروجی برای سیم تلفن و آنتن تلویزیون نیز هستند.

شاید شما از این موضوع اطلاع نداشته باشید که سیم تلفن ورودی به منزل یا محل کار شما نیز می‌تواند دچار نوسانات ولتاژ برق باشد.

به عنوان مثال ولتاژ برقی که روی سیم تلفن وجود دارد از نوع DC و حدود ۴۸ تا ۵۲ ولت است . به دلیلی مانند وقوع رعدوبرق کابل تلفن ورودی به خانه شما نیز می‌تواند حامل ولتاژ بالاتر از حد استاندارد باشد. این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن دستگاه تلفن شود.

همچنین کابل آنتن تلویزیون یا ماهواره نیز می‌تواند به دلیلی نظیر برخورد صاعقه به آنتن حامل ولتاژ برق بیش از حد شود؛ در این صورت اگر شما از محافظ استفاده نکرده باشید، ممکن است بر اساس میزان ولتاژ به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال صدمات جبران‌ناپذیری وارد شود.

این موضوع ممکن است از بین هر چند میلیون نفر برای یک نفر اتفاق بیفتد، اما شما می‌توانید هنگام انتخاب و خرید محافظ برق با پرداخت مابه‌التفاوت کمی خودتان را از زمره کسانی که ممکن است به این بلا دچار شوند حذف کنید.​

در نظر گرفتن توان مصرفی دستگاههای متصل به محافظ برق

قبل از انتخاب و خرید محافظ برق دستگاه هایی را که می خواهید بدان متصل کنید را یک بار مرور کنید. مسلماً برای اتصال تلویزیون، یخچال و سایر وسایل پرمصرف تر نسبت به لوستر یا لامپ های معمولی، به محافظ های قدرتمند تری احتیاج دارید. با این کار در هزینه ها هم صرفه جویی کرده اید.


آموزش ساخت برد محافظ برق شهر 60 آمپر

آموزش ساخت برد محافظ برق شهر 60 آمپر پشت کنتوری

این محصول به صورت دانلودی می‌باشد و پس از خرید، لینک دانلود در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید برد خام محصول و بسته قطعات را حداکثر به تعداد موجود در فروشگاه خریداری نمایید.

(خرید برد و بسته قطعات به تنهایی امکان پذیر است اما برای راهنمای مونتاژ باید فایل آموزش را خریداری کرده باشید.)

51 comments


توجه به استاندارد UL  و عبارت محافظ اضافه ولتاژ گذرا

هنگام خرید محافظ برق اطمینان حاصل کنید که محصول در آزمایشگاه های مختلف تست شده باشد. به استاندارد UL 1449 نیز روی دستگاه دقت کنید.(استاندارد UL 1449 ویژه دستگاههای محافظ برقی است)  برچسب محافظ اضافه ولتاژ گذرا نیز نشانگر رعایت این استاندارد در دستگاه خواهد بود.

بررسی میزان جذب انرژی محافظ

میزان جذب انرژی همان ولتاژی است که توسط دستگاه قبل از قطع برق و هدر رفت آن قابل جذب است و می تواند وسایل الکتریکی را برای مدتی تغذیه کند. میزان جذب انرژی دستگاه به صورت ایده آل باید بین ۶ تا ۷۰۰ ژول و بالاتر باشد.

زمان تأخیر در وصل

زمان تأخیر در وصل برای دستگاههای گوناگون متفاوت است. مثلا زمان مناسب برای تلویزیون و کامپیوتر حدود 2 دقیقه ؛ و برای یخچال حدود 5 دقیقه است. معمولاً مورد استفاده محافظ برق روی بدنه آن و جعبه محصول درج می شود.

حصول اطمینان از گارانتی دستگاه

شرکت های محافظ برق تمام دستگاه هایی که قرار است به این محافظ متصل شوند را گارانتی می کنند. بنابراین محافظ برق با ضمانت خریداری کنید.

مطالعه جزییات مندرج بر بسته بندی

به اطلاعات درج شده روی بسته بندی و دستگاه دقت کنید. برای خرید دستگاه محافظ برق تنها به نام کمپانی یا قدرت دستگاه بسنده نکنید. به علاوه همیشه گران ترین محافظ بهترین نوع برای برطرف کردن نیاز شما نیست.

فاکتورهای دیگری که می توان در زمان انتخاب و خرید محافظ برق در نظر گرفت

از آن جایی که قطع ناگهانی جریان برق می تواند قاتل سخت افزار سیستم کامپیوتر و سایر دستگاه های شما باشد، ممکن است فاکتور های سلیقه ای دیگری مثل خاموش و روشن شدن خودکار محافظ برق، کنترل از راه دور آن یا حالت آماده به کار ( Standby ) برای شما مطرح باشد که می توانید از فروشنده راهنمایی های لازم را بخواهید. همچنین شاید برای عده ای موارد زیر هم اهمیت داشته باشد:

  • طراحی ظاهری زیبا و مناسب محیط های مدرن یا کلاسیک
  • طراحی انعطاف‌پذیر و قابلیت تغییر شکل ظاهری در چندراهی
  • امکان اتصال به شبکه‌های کامپیوتری بی سیم جهت کنترل و قطع و وصل کردن جریان برق

نکات ایمنی در استفاده از محافظ برق

یکی از اشتباهات متداول کاربران در استفاده از محافظ برق و چند راهی، اتصال یک چند راهی به چندراهی یا محافظ برق دیگر می باشد. این اتصال اصطلاحاً Daisy Chained یا اتصال زنجیروار (خطی) نامیده می شود. این کار می تواند منجر به جرقه زنی و آتش سوزی و خطرات بعدی شود؛ بنابراین از وصل کردن چندراهی به محافظ برق که امکان اتصال همزمان چندین دستگاه دیگر به محافظ را فراهم می کند خودداری کرده و برای سایر دستگاه ها محافظ برق دیگری خریداری کنید.

آیا شما هم تجربه ای در این زمینه دارید؟

در بخش دیدگاههای همین مطلب تجربه خود را مطرح کنید.

موفق و پیروز باشید…

منابع: انزل وب، زومیت

101 دیدگاه در “راهنمای انتخاب و خرید محافظ برق

  1. Iron Man گفت:

    سلام
    آیا میشود از محافظ ۱۶ آمپر با ۲۵۰۰ ولت آمپر برای استفاده همزمان از ماشین ظرفشویی و لباسشویی که کنار هم هستند و فقط یک کلید پریز اصلی در دسترس اشون هست استفاده کرد؟برای استفاده یک محافظ برای هر دو، چاره ندارم چه مشخصاتی مناسب است؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام. خیر استفاده نکنید. از دو محافظ مجزا یا یک محافظ 30 آمپر استفاده کنید.

  2. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من از محافظ ولتاژ پارت الکتریک استفاده میکنم ولی وقتی کامپیوترم روشن بود خاموش شد ایا به کامپیوتر اسیبی میزنه یا نه؟

    1. سلام. اگه همیشه این کار رو بکنید بله آسیب میزنه؛ ولی اگه یک بار بوده اشکالی نداره.

  3. محمداسحاق گفت:

    سلام بنده محافظ برقی برند جهان رو برای ماشین لباسشویی که توانش 2500 بود ولی بعد یکی دو بار استفاد، وقتی ماشین لباسشویی رو وصل میکردیم
    و بعد 5 دقیقه کار جریان قطع میشد و میرفت رو تاخیر و دیگ اصلا وصل نمیشد … البته محافظ بدون وصل کردن ماشین لباسشویی روی ولتاز عادی میره و سبز میشه ولی موقع وصل کردن ماشین لباسشویی اینجوری میشه
    ایا یعنی اینکه محافظش زیاد قوی نبوده برای لباسشویی ما؟
    ماشین لباسشویی رو جدید خریدیم و تولید 1400 هست و از مدلای خوبشم هست…برند پاکشوما
    ماشین لباس شویی رو مستقیم بزنیم درسته کار میکنه. محافظو بار عوضش کردم ولی باز اینجوری شد بعد چن روز(همون برند)

    الان برند سپید با توان 3500 خریدم که زده روش محافظ یخچال و لباسشویی و…همین الان استفاده کردیم درست بود کار میکرد خداروشکر
    ولی سوالم اینکه اگ اینم مثل قبلی بازی در بیاره، ایا میشه گفت مشکل از سیم کشی خونه و جریان نوسانی باشه؟ یا مشکل دیگه ای؟
    بنده برای کامپیوترو یخچال هم محافظ داریم ولی هیچ وقت اینجوری نشده خداروشکر و کاملا درستن
    نمیدونم سر این ماشین لباسشویی چرا اینجوری شده قضیه

    1. سلام. با در نظر گرفتن توضیحات جنابعالی، خازن تایمر محافظ جهان از نوع مرغوب نبوده یا اشکال در طراحی مدار بوده.

  4. امیر گفت:

    سلام.از محافظ های برق موجود در سایت امازون امریکا(مثل برند belkin, APC, Tripp lite) میشه استفاده کرد؟ با ولتاژ 220 ولت ایران سازگاری دارند؟

    1. سلام. توی توضیحات محصول باید محدوده ولتاژ ورودی و محدوده قطع عنوان شده باشه. با توجه به این اطلاعات می‌تونید بسنجید که آیا مناسب هستند یا نه.

  5. محسن گفت:

    سلام خسته نباشید،روی برچسب تلویزیون من زده 100 الی ۲۴۰ ولت ولی تمام محافظ های موجود در بازار روی ۲۴۵ و ۲۵۰ ولت جریان برق رو قطع میکنن و محل ماهم دائم ولتاژ روی ۲۴۵ و ۲۵۰ هستش، میترسم تلویزیون بسوزه، آیا محافظی هست که روی ۲۴۰ یا کمتر برق زو قطع کنه؟

    1. سلام مشکلی نداره. این برچسب محدوده ایمن رو درج کرده که پایینتر از محدوده اصلی کارکرد دستگاه هست. وقتی محدوده ولتاژ ورودی اینقدر وسیعه قاعدتاً مشکلی پیش نمیاد.

  6. امیرحسین گفت:

    سلام
    کار من تعمیرات موبایل هست. قبلا یه محافظ ۱۰ آمپری داشتم که بعد از مدتی خراب شد، محافظ ۱۶ آمپری گرفتم و باز هم همون حالت شد، بدون دلیل چراغ زردش روشن میشه و جریانو قطع میکنه.
    روزی چهار بار محافظ رو روشن و خاموش میکنم(وقتی میرم خونه محافظ رو خاموش میکنم)، این کار میتونه دلیل خرابیش باشه؟

    1. سلام. نه خاموش و روشن کردن دلیل خرابی محافظ نیست. علت خرابی می‌تونه مرغوب نبودن قطعات استفاده شده در محافظ باشه، یا طراحی بد مدار محافظ، یا از تنظیم خارج شدن قسمت حسگر ولتاژ.

  7. امیر گفت:

    سلام برای مانیتور و کامپیوتر (پاور 650w) محافظ چند امپری و ولت امپر انتخاب کنم؟

    1. سلام. محافظ صوتی و تصویری 10 آمپر مناسبه.

  8. محمد گفت:

    سلام من ریاد جواب سوالم را نگرفتم میخوام برای کامپیوتر با پاور 600w ~170~250 محافظ ولتاژ بگیرم الان چه نوع محافظی بگیرم 1000 ولت امپر کافیه؟

    1. سلام. محافظ صوتی و تصویری 10 آمپر مناسبه.

  9. مسعود گفت:

    سلام
    ایا میتوانم از محافظ ۱۰ آمپر ۲۵۰۰ دو پورت که یکی تو خونه دارم برای کل خونه و دستگاهها بغل کنتور استفاده کنم

    1. سلام. خیر. جریان خروجی محافظ کم هست.

  10. آدرین گفت:

    سلام محافظ صوتی تصویریم خیام هستش.در حین استفاده لامپ سبزش ثابت میشه ولی لامپ زرد دائماروشن خاموش میشه.آیا مشکل داره محافظ نیاز به تعمیر داره یا نه؟

  11. علی گفت:

    باسلام جدیدا یه محافظ یخچال تیراژه 10 آمپری گرفتم.ولی روزی چند بار لامپ قرمز روشن میشه و یخچال خاموش میکنه خواستم بدونم مشکلی داره یا نه؟

    1. سلام. ولتاژ پریز رو اندازه بگیرید؛ اگه در محدوده مجاز 170 تا 250 ولت باشه محافظ مشکل داره.

  12. پری گفت:

    سلام وقت بخیر،ممنون از سایت خوبتون، آیامحافظ ۳ پورت فروزش با مشخصات ۱۰ آمپر و زمان تاخیر ۴_۶ دقیقه و قدرت ۲۵۰۰ ولت آمپر و فرکانس ۵۰ هرتز برای یخچال فریزر دو قلو جواب گو هست؟ با توجه به اینکه تغییرات ولتاژ (افت ولتاژ) خیلی شدید داریم.شما چه محافظی پیشنهاد میکنید.ممنونم

    1. سلام. با ابن مارک آشنایی ندارم.
      برندهای سارا، کنترل و پارت الکتریک خوب هستند.

  13. علی گفت:

    سلام. ما یه محافظ برق (VA 3000) داریم. میخواستم بدونم که میشه به یکی از خونه های این محافظ برق، یه پمپ آب نیم اسب بخار(370 واتی) وصل کرد و همچنین به خونه دیگه‌ش یه چند راهی برق وصل کرد و اون چند راهی رو به کامپیوتر و تلویزیون و رسیور وصل کرد؟ مشکلی پیش نمیاد؟ خاصیت محافظ بودنش برای وسایلی که به چند راهی هم وصل شدن حفظ میشه؟

    1. سلام. مشکلی پیش نمیاد. ولی پمپ آب از نظر بنده نیازی به محافظ نداره. بهتره که یه یک پریز جداگانه متصل کنید.

  14. کریمی گفت:

    سلام ببخشید چند تا سوال داشتم
    از محافظ ۱۶ آمپری ،۲۵۰ ولتی میشه برای یخچال فریزر استفاده کرد؟
    و اینکه از یک محافظ میشه برای دو تا یخچال استفاده کرد؟
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام. تفاوتشون در زمان تأخیر در وصل هست و تفاوت دیگه ای ندارند.
      برای یخچال 10 آمپر کافیه.
      اگه رله خروجی بتونه جریان رو تحمل کنه مشکلی نداره.

  15. المیرا گفت:

    سلام ایا میشه جارو برقی رو به محافظ لوازم صوتی تصویری و محافظ تلویزیون وصل کرد؟
    سوال دیگم اینکه میشه محافظ برق رو به سه راهی یا چند راهی معمولی وصل کرد؟

    1. سلام. خیر جارو برقی رو به خروجی محافظ وصل نکنید.
      در صورتی که توان بیشتر از حد مجاز محافظ از خروجی کشیده نشه می تونید سه راهی یا چند راهی به خروجی وصل کنید.

  16. Armin گفت:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من یک محافظ دارم که روش نوشته protector 3000VA
    خواستم ببینم امکانش هست بهش 1 مانیتور و اسپیکر و 2 تا کیس کامپیوتر رو به صورت همزمان وصل کنم و استفاده کنم؟
    و مورد دیگه اینکه در زمان شب که به کامپیوتر نیازی نیست ،آیا باید محافظ رو خاموش کنم؟چون شنیدم میگن کامپیوتر همیشه باید به برق وصل باشه
    ممنون میشم پاسخ بدید
    با تشکر از سایت خوبتون

    1. سلام. بله می‌تونید.
      بهتره محافظ زو خاموش کنید.

  17. رضایی گفت:

    سلام من تلویزیون و ساندبار و ماهواره رو به یه چند راهی زدن که خودش محافظ هم هست یعنی حدودا ۳۰ ثانیه تاخیر داره تو روشن شدن ولی از اونجایی که کلید روشن و خاموش نداره میخوام یه محافظ تک پریز دیگه که کلید روشن و خاموش داشته باشه بزنم به برق بعد چند راهی که محافظ داره رو بزنم بهش که شبا خاموشش کنم کلا میشه لطفا بفرمایید دوتا محافظ روی هم مشکلی بوجود نمیاره با تشکر

    1. سلام. کار جالبی نیست. هم زمان تأخیر زیاد میشه و هم ممکنه توی رنج قطع و وصل برق تداخل ایجاد بشه.
      بهترین کار اینه که یک کلید بین راهی روی سیم محافظ وصل کنید.

  18. هلنا گفت:

    سلام خسته نباشید
    دو تا سوال از خدمتتون داشتم
    یکی اینکه یک محافظ برند کنترل که روی اون نوشته مخصوص پکیج، کامپیوتر،صوتی و تصویری دارم که کنارش هم دکمه آن و آف هم داره از این محافظ برای لپ تاپ استفاده می کنم ، هر وقت لپ تاپ رو خاموش می کنم و دکمه آف محافظ رو ميزنم اما با این حال که لپ تاپ خاموشه و محافظ هم خاموشه و دکمه آف اون رو زدم اما باز هم چراغ شارژ لپ تاپ روشن می مونه ، تا اینکه مجبور میشم محافظ رو کلا از پریز بکشم، به نظرتون محافظ خرابه که حتی در صورت آف بودن جریان برق درش هست????

    سوال بعد اینکه به خاطر این موردیکه بود یه محافظ تیراژه گرفتم که روی اون نوشته محافظ ولتاژ پکیج، با توان خروجی 2400 ولت آمپر، 250 وات، این محافظ رو که روش نوشته برا پکیج، میتونم برا لپ تاپ استفاده کنم? یا باید عوض کنم، موقع خرید دقت نکردم.

    ممنون از راهنماييتون

    1. سلام. ممنون.
      در مورد سئوال اول بله محافظ ایراد اره.
      سئوال دوم هم اگه زمان تأخیر حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه باشه، می تونید استفاده کنید.

  19. محسن گفت:

    سلام شرمنده یک چیزی یادم رفت بگم
    محافظ اصلا قطع نمی کرد نمیدونم به ۱۷۰ نمیرسید تا قطع کنه یانه ایا حداقل ولتاژ ۱۷۰ استاندارده یا نه فقط خواستم بدونم ضرر نداره برای یخچال چون موقعی که دلدل میزد برق یخچال هم دل دل میزد خواست بدونم ۱۷۰ حداقل ولتاژ استاندارد هست یانه

    1. سلام مجدد. در کامنت قبل پاسخ شما ارسال شد.

  20. محسن گفت:

    سلام ببخشید من یک محافظ پارت الکتریک دو پورت ۱۰ امپر برای یخچال وصل کردم ویک شب ولتاژ نوسان داشت وهی برق خونه دل دل میزد روی محافظ که نوشته حداقل ولتاژ ۱۷۰ خواستم بدونم ۱۷۰ خیلی ولتاژ کمی نیست که به یخچال اسیب بزند بی زحمت راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. سلام. محدوده ای که برای قطع ولتاژ در محافظ ها در نظر گرفته میشه معمولا 170 و 250 ولت هست. اما اینکه به یخچال آسیب وارد میشه یا نه، باید به برچسب یخچال نگاه کنید که ببینید محدوده ولتاژ کار دستگاه بین چه محدوده ای هست.

  21. جواد گفت:

    باسلام وخسته نباشید
    من حدود یکسال است که ازیک محافظ آهنی قدیمی هم برای یخچال و هم برای لباسشویی استفاده میکنم یعنی همزمان ،خواستم بدونم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام. اگه جریان خروجی محافظ 10 آمپر هست استفاده نکنید. برای هر کدوم محافظ جدا بذارید.

  22. جواد گفت:

    سلام خواهشمندم به سوال منم جواب بدین من همزمان از یک محافظ برق هم برای لباسشویی و وهم برای یخچال استفاده میکنم یعنی هردو همزمان کار میکنند ،مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام. اگه جریان خروجی محافظ 10 آمپر هست استفاده نکنید. برای هر کدوم محافظ جدا بذارید.

  23. آزی گفت:

    سلام. ممنون ار مطالب آموزشی وتخصصی توناستفاده کردم.اما در مجموعه برندهای معتبر چرا اسمی از کاوه نبست من تعریفش را.از چند نفر شنیدم اما باز خودتون استادین..ضمنا من خیلی وقته ایمیل.سر نمیزنم

    1. سلام. متأسفانه بنده این برند رو نمی‌شناسم. اگه شناخت مناسب دارید می‌تونید تهیه بفرمایید.

  24. نیما گفت:

    سلام، وقتتون بخیر
    وقتی محافظ کامپیوترم رو به پریز وصل میکنم قبل از اینکه چراغ سبزش روشن بشه (با چراغ زرد) جریان رو برقرار میکنه. این طبیعیه یا مشکل داره؟
    ممنونم

    1. سلام. وقت بخیر
      احتمالا تیغه رله چسبیده و دائم خروجی وصله.

  25. علی گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتان . چند سوال داشتم :
    آیا لازمه که هر شب محافظ را خاموش کرد ؟
    کابل لپ تاپ رو هر موقع وصل میکنم یک جرقه میزنه ، دلیلش چی هست ؟
    یکی از محافظ برق هام چند وقتی هست که به محظ روشن کردن تمامی وسایل متصل به برق میکند اما چراق هنوز سبز نشده ، چرا ؟

    1. سلام. ممنون.
      1- برای وسایلی مثل تلویزیون و کامپیوترو از این قبیل بله بهتره خاموش بشه. هم به دلیل مصرف برق و هم به دلیل اینکه در حالت استندبای هم ممکنه عمر دستگاهها کوتاهتر بشه.
      2- مشکل خاصی نیست. جیان اولیه برای راه اندازی آداپتور سوئیچینگ هست. این بخاطر جریانی هست که خازنها برای شارژ اولیه می کشند.
      3- رله خروجی خراب است. به احتمال خیلی زیاد پلاتین ها در اثر جرقه زدن به هم چسبیدند. یا در اثر اضافه بار حالت اولیه خود رو از دست دادند.

  26. z گفت:

    سلام
    اگر من محافظ يخچال پارت بخرم مي توانم براي ماشين لباسشويي و ظرفشويي و تلويزيون استفاده كنم؟

    1. سلام. بستگی به جریان محافظ داره. برای ماشین لباس شویی بهتره از محافظ با توان بالاتر استفاده کنید.

  27. سعید گفت:

    سلام از یک محافظ میشه همزمان هم برای تی وی و یخچال استفاده کرد یا خیر؟

    1. سلام. نه این کار رو نکنید. مگر اینکه محافظ کلی توی ورودی برق ساختمان باشه که برای حفاظت عمومی وسایل استفاده می‌شه.

  28. ابوالفضل گفت:

    سلام وقت بخیر از سایت خوبتون افتخار میکنم.
    در ارتباط با محافظ مایکروویو جایی اطلاعاتی ندیدم. محافظش باید چه مشخصاتی داشته باشه و پیشنهاد شما چییه در این مورد. چی بخرم چون تحت این عنوان محافظی ندیدم.
    مزید تشکر

    1. سلام. به نظر بنده می تونید از محافظ یخچال استفاده کنید.

  29. محمود گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من برای تلویزیون محافظ پارس کنترل گرفتم
    و برای یخچال ساید محافظ نگار آزمایش آنالوگ گرفتم
    اما همسایمون میگفت دیجیتال بهتره
    میخواستم بدونم نظر شما چیه

    1. سلام. وقت بخیر.
      منظورشون از دیجیتال چیه؟ اگر اینه که ولتاژ رو به صورت دیجیتال نمایش بده فقط هزینه اضافی هست. چون همه‌ی محافظ‌های بازار از مدار آنالوگ استفاده می‌کنند و بعضی برندها یک نمایشگر دیجیتال هم بهش اضافه می‌کنند.
      اما اگه منظورشون برد میکروکنترلری هست بله بهتره؛ و البته هزینه پرداختی شما هم خیلی بالاتر خواهد بود.

  30. لک زائی گفت:

    سلام ایا از محافظ برقی که دارای خروجی 7000VA بوده وبرروی ان نوشته شده مخصوص اسپیلت و کولر گازی، میشود از دو خروجی ان برای پکیج و ماشین لباسشویی استفاده کرد؟

    1. سلام. اگه جریان یا توان مصرف کننده کمتر یا مساوی مقدار ذکر شده باشه امکان پذیره.

  31. افشین گفت:

    درود خدمت شما
    واسه گیم سنتر،
    چه محافظی از لحاظ تاخیر و آمپر و برند و… مناسبه؟
    دست گاه ها ps4 و Xbox one و تلوزیون و VR هستن

    1. سلام. محافظ کامپیوتر بگیرید و برای هر سیستم یکی جداگانه استفاده کنید. محافظ های سارا، کنترل، سلام. ارم ترونیک و از این قبیل همه خوب هستند.

  32. عماد گفت:

    باسلام آیااستفاده ازمحافظ برق پای کنتورخوبه وکل وسایل راپوشش میده وچه برندباچه آمپری برامنزل معمولی خوبه ممنون.

    1. سلام. گزینه مناسبی هست. برند های معرفی توی بازار هست. مثل سارا، کنترل و …

  33. داود گفت:

    سلام وقت بخیر،ایا از محافظ صوتی تصویری میشه برای لباسشویی استفاده کرد؟

    1. سلام. جریان این محافظ‌ها برای استفاده در لباس‌شویی کم هست و بهتره از محافظ با جریان بیشتر مثل محافظ کولرگازی استفاده کنید.

  34. فریبرز گفت:

    سلام و خسته نباشید
    اگه محافظی تهیه کنیم آمپرش ۱۲یا بالاتر باشه میتوان برای تلوزیون ، رسیور، سندبار، مودم، پلی استیشن استفاده کرد ،آمپر محافظ باید چند باشه، ممنونم از راهنمایتون.

    1. سلام. بله میشه استفاده کرد. نکته مهم اینجا فقط بحث هزینه هست. وقتی که میشه برای استفاده های معمولی از محافظ های معمولی 10 آمپری استفاده کرد، پس دلیلی برای هزینه بیشتر و خرید محافظ مثلا 30 آمپری وجود نداره.

  35. علی گفت:

    سلام با تشکر از مطالبتون .اگر به محافظی که جریان خروجی ۱۰ آمپری داره .وسایلی با مجموع مصرف بالاتر بزنی محافظ میسوزه؟

    1. سلام. بله می سوزه. برای این کار از محافظ های با جریان بالاتر استفاده کنید.

  36. امیر گفت:

    سلام. از اینکه اطلاعات مفیدی در سایت در زمینه خرید محافظ ارایه کردید سپاسگزارم. متاسفانه بنده هم درگیر نوسانات برق در محل زندگی هستم بطوریکه چندین بار وسایل برقی بویژه جارو برقی و موبایلم سوخته بنطر شما چه محافظی برای استفاده در آشپزخانه جهت لوازم چرخ گوشت و آبمیوه گیری و جاروبرقی مناسب است. با تشکر

    1. سلام. ممنون انجام وظیفه است. توی پاسخ نظر قبلی برندهای مطرح رو عنوان کردم.

  37. احسان گفت:

    سلام یه محافظ خریدم که فقط بعد از 8 ثانیه چراغ سبزش روشن میشه و به برق وصل میشه برای تلویزیون خوب هست یا نه؟ چه کنم؟ ممنون

    1. سلام. زمان 8 ثانیه برای کاربردهای خانگی از نظر بنده کمه و حداقل 15 تا 20 ثانیه باید باشه. اما اگر بتونید برد رو مهندسی معکوس کنید می شه زمان تاخیر رو افزایش داد. به هر حال اگر توی مشخصات محصول زمان تاخیر همین 8 ثانیه درج شده که به طراحی مدار برمی گرده. در غیر این صورت مدار محافظ ایراد داره و باید تعویض کنید.

  38. منوری گفت:

    برای یخچال فریزر چه محافظی بهتره بگیرم که قیمتش هم مناسب باشه استاندارد وکیفیتش هم خوب باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  39. منوری گفت:

    سلام،من برای تلویزیون ال ای دی محافظ باخ الکترونیک خریدم،درمورد استانداردul و همچنین جذب انرژی هیچی روش ننوشته،برچسب محافظ اضافه ولتاژ هم نداره فقط مهر استانداردداره،برای گارانتی هم فقط مهر فروشگاه رو جعبه اش خورده،حالا سوالم اینه می تونم ازین محافظ استفاده کنم یاپسش بدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سوال دومم اینه می تونم شارژر گوشیم رو به محافظ تلویزیون وصل کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام. اکثر محافظ های تولید داخل استانداردهای ذکر شده در این مطلب رو ندارند؛ اما مارکهای زیر معتبر و دارای کیفیت خوبی هستند.
      سارا
      پارت الکتریک
      فاراتل
      گلدن الکترونیک
      میکرو مکس
      کنترل

      1. منوری گفت:

        ممنون از راهنماییتون.

  40. امید گفت:

    سلام . ممنون بابت مطالب خوب و مفیدتون . پاینده باشید

  41. Behnam گفت:

    سلام.من 20میلیون دادم کامپیوتر .برقمون اینقد نوسان داره وهی قطع میشه با ترس استفاده می کنم محافظ خوب برای کامپیوتر میشناسین.مرسی

    1. سلام. محافظ های برند سارا کیفیت خوبی دارند.

  42. Z.k گفت:

    سلام
    محافظی که مخصوص یخچال است آیا میتوان از پریزهای دیگرش برای لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده کرد؟؟

    1. سلام. بله میشه. در حقیقت تنها تفاوت محافظ یخچال با محافظ کامپیوتر در مدت زمان تأخیر در وصل برق خروجی هست.

      1. محمد گفت:

        با سلام و تشکر محافظ های یخچال و لوازم صوتی و تصویری تفاوت دیگری هم دارند.
        محافظ های یخچال در صورت بیشتر شدن جریان از یک حد مشخص خروجی را قطع می کنند اما محافظ کامپیوتر فقط ولتاژ را کنترل می کند

        1. سلام. همه ی محافظ های یخچال این قابلیت رو ندارند.

  43. آموزش وردپرس گفت:

    سلام
    به خاطر مطالب خوبی که در سایت تان قرار می دهید از شما متشکرم

  44. ابوالفضل گفت:

    سلام سید جان ممنون از مطالب مفیدتون! خیلی به دردم خورد! این را هم عرض کنم که من به سادات ارادت ویژه دارم. خداوند هم چند دوست سید به بنده عنایت فرمود.

  45. سمعک نامرئی گفت:

    سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

  46. جواد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خواستم بدونم اگر تلویزیون ال ای دی که محافظ برق داشته .آیا قطع شدن برق شهری باعث آسیب رساندن به تلویزیون میشه ؟با اینکه محافظ برق داشته .ممنون از پاسختون.

    1. سلام. کار محافظ برق تأخیر در اتصال برق به مصرف کننده جهت جلوگیری از تأثیر نوسانات برق بر روی مصرف کننده هست تا به اون آسیبی نرسه. بنابراین قطع برق آسیبی به مصرف کننده نمی زنه.

  47. zohreh گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون، یه سوال داشتم آیا از محافظ هایی که مخصوص وسایل پر مصرف هست میشه برای شارژ گوشی و تبلت استفاده کرد؟

    1. سلام. محافظ برای شارژ؟
      منظورتونو درست نفهمیدم

  48. عبدالله گفت:

    باسلام وخسته نباشید از خداوند متعال خواهان موفقیت شما بدلیل تلاش برای پیشبرد علمی کشورمان را خواستارم یا علی

    1. سلام. ممنون انجام وظیفه است.

  49. رضوی گفت:

    سلام واقعا سایت جذابی دارید متشکرم از مطالب با ارزش شما

    1. سلام. ممنون انجام وظیفه است.

      1. رضا گفت:

        سلام
        من از یک چند راهی برای شارژ کردن لپ تاپ روی میزم استفاده میکنم .چون از جرقه زدن شارژر وقتی میخواد متصل بشه به چند راهی خوشم نمیادشارژر لپ تاپم همیشه به چند راهی وصله و به جای اینکه شارژر رو در بیارم و متصل کنم برای استفاده،به جاش چند راهی رو قطع و وصل میکنم آیا خاموش و روشن کردن چند راهی باعث خراب شدنش نمیشه؟کدوم راه مناسب تره اینکه چند راهی همیشه روشن باشه و شارژر رو در بیارم و وصل کنم یا اینکه شارژر همیشه وصل باشه و چندراهی رو خاموش و روشن کنم؟

        1. مدیر سایت گفت:

          سلام. هیچ فرقی نمیکنه. اما اگه چند راهی کلید داره بهترین کار خاموش و روشن کردن با کلید هست.

دیدگاهتان را بنویسید