مقاله تخصصی

راهنمای خرید لامپ LED – نکات مهم پیش از خرید لامپ LED

لامپ LED

راهنمای خرید لامپ LED – نکات مهم پیش از خرید لامپ LED

اگر برای روشنایی منزل خود از لامپ های رشته ای استفاده می کنید، اکنون وقت آن رسیده که این روشنایی را به وسیله لامپ LED تأمین کنید.

لامپ LED طول عمر قابل توجهی (درحدود 20 سال) دارد و بسیار مقرون به صرفه است.

حالا زمان مناسبی است که لامپ های منزل خود را به چراغ های LED تغییر دهید. این گونه لامپ ها پیشرفت های قابل توجهی را در طول سالیان گذشته داشته اند، بنابراین بهتر است که پس از گذشت چندین دهه از به کار بردن لامپ های رشته ای، آرامش و نور گرم خانه خود را به دست لامپ های LED بسپاریم.

انتخاب لامپ LED مناسب

از آنجایی که گونه های بسیاری از LED در بازار یافت می شوند، انتخاب LED مناسب، کاملاً با گزینش لامپ های رشته‌ای متفاوت است.

قبل از اینکه برای خرید به فروشگاه بروید، مواردی را که لازم است برای انتخاب لامپ های LED مناسب بدانید، پیدا نمایید.

لامپ LED

واحد اندازه گیری “لومِن” به جای “وات”

هر آنچه که درباره میزان وات لامپ های رشته ای خود می‌دانید، فراموش کنید.

هنگام خرید لامپ، احتمالا عادت کرده‌اید که آنها را با “وات” بسنجید. با این حال، تعیین میزان روشنایی LED ها کمی متفاوت است.

بر خلاف باور عمومی، توان نشانه ای برای اندازه گیری روشنایی نیست و از آن برای سنجش میزان انرژی مصرفی لامپ استفاده می‌شود. برای لامپ های رشته ای، یک رابطه پذیرفته‌ شده ای میان وات و میزان روشنایی وجود دارد؛ اما برای LED ها، واحد وات پیش بینی دقیقی را برای میزان روشنایی لامپ ارائه نمی‌کند. (نکته‌ای که در مجموع وجود دارد این است که آنها انرژی کمتری را مصرف می نمایند.)

به عنوان مثال، یک لامپ LED  با روشنایی مناسب، نسبت به یک لامپ رشته ای 60 واتی، تنها به 8 الی ۱۲ وات برای تأمین انرژی نیاز دارد.

اما شما نیازی به انجام محاسبات ریاضی برای این کار ندارید و در واقع راه یکسانی برای تبدیل میزان وات لامپ های رشته ای به LED وجود ندارد. در عوض، باید شکل دیگری از اندازه گیری برای آنها استفاده شود که “لومِن” نام دارد.

لومن (lm) سنجشی واقعی از روشنایی یک لامپ را ارایه می کند؛ و مقداری است که شما می بایست هنگام خرید لامپ های LED به آن توجه کنید.

به عنوان یک مرجع، در اینجا نموداری برای تبدیل وات به لومن برای لامپ های رشته ای و LED قرار داده‌ایم.

همانطور که مشاهده می‌کنید، لامپ های رشته ای قادرند تا 5 برابر، مقدار وات بیشتری را نسبت به همان میزان لومن داشته باشند. بنابراین پس از درک مناسبی از روشنایی (برحسب لومن) دیدگاه خود را برای وابستگی به وات از بین ببرید.

انتخاب رنگ مناسب برای LED

همانطور که می دانید، گرمای ارائه شده در لامپ های رشته ای را با رنگ زرد می شناسیم. اما LED ها طیف گسترده ای از رنگ ها را شامل می شوند.

طبق رنگهای ارائه شده توسط شرکت فیلیپس، لامپ های LED می توانند طیف رنگی قابل توجهی را به نمایش بگذارند؛ که از بنفش تا رنگ قرمز و طیفی از رنگ‌های زرد و سفید متغییر است.

با این‌ حال، برای استفاده در منزل، به احتمال زیاد شما به نوری شبیه لامپ های رشته ای نیاز خواهید داشت.

رنگ سفید گرم و سفید ملایم، رنگ زرد را ایجاد خواهد کرد، که به رنگ لامپ های رشته ای نزدیک است؛ در حالی که لامپ های برچسب خورده به عنوان سفید روشن، نوری شبیه به روشنایی روز را تولید می نمایند و به آنچه که در فروشگاه های کوچک می بینید، شباهت دارند.

اگر می‌خواهید با این موضوع فنی تر برخورد کنید، روشنایی رنگ (دمای رنگ) با کِلوین سنجیده می‌شود.

هرچه این عدد کمتر باشد، روشنایی گرمتری (زردتر) را شاهد خواهیم‌ بود. بنابراین، لامپ های رشته ای معمولی شما مقداری بین 2700 تا 3500 کلوین دارند.

اگر رنگی که به دنبالش هستید اینگونه است، محدوده گفته‌ شده را در هنگام خرید لامپ های LED در نظر داشته باشید.

خرید لامپ LED هزینه بیشتری دارد

لامپ های LED مانند خودروهای هیبریدی هستند: کمتر به کار می‌روند، اما گران قیمت هستند.

برای تعویض لامپ های خود به LED، انتظار صرفه‌جویی در پرداخت پول را نداشته‌ باشید. در عوض، آن را یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

خوشبختانه، رقابت در بازار افزایش یافته‌ است و لامپ های LED در قیمت های مناسبی ارائه می شوند؛ اما هنوز هم می بایست هزینه بیشتری را نسبت به خرید لامپ های رشته ای پرداخت کنید.

در نهایت، پس از خرید لامپ های LED، از گرمای کمتر تولید شده، طول عمر بیشتر و بسیاری از مزایای دیگر آنها لذت خواهید برد.

نکته: اگر قصد تعویض لامپ های رشته ای در خانه های بزرگ را دارید، صرفه‌جویی قابل توجهی را در قبض برق خود مشاهده نخواهید کرد.

مراقب لامپ های LED فاقد کاهنده انرژی باشید

با توجه به مدارات طراحی شده، LED‌ ها همیشه سوییچ های کاهنده سنتی را در خود ندارند.

در بعضی از موارد، سوییچ آنها باید جایگزین شود؛ به همین دلیل برخی اوقات، باید هزینه بیشتری را برای خرید LED مناسب بپردازید.

بیشتر کاهنده ها، برای به کارگیری در لامپ‌ های رشته ای طراحی شده‌اند، که برای کاهش میزان برق فرستاده شده به لامپ استفاده می‌شود.

کاهش میزان انرژی، روشنایی را کم می‌کند؛ اما با دانش جدیدی که درباره LED‌ ها وجود دارد، هیچ ارتباط مستقیمی بین روشنایی آن و انرژی مصرف‌شده وجود ندارد.

اگر که می‌خواهید لامپ LED‌ شما مجهز به کاهنده باشد، باید یکی از این دو مورد را انجام دهید:

  1. به دنبال لامپ های LED‌ باشید که با کاهنده های سنتی سازگارند.
  2. سوییچ کاهنده فعلی خود را با نمونه سازگار با LED‌ جایگزین نمایید.

این راهنما توضیح می‌دهد که چرا برخی از LED‌ هایی که به کاهنده متصل‌اند، صدا تولید می‌کنند.

زمان خرید LED‌‌ ها، این به شما کمک می‌کند تا بدانید از چه نوع سوییچ کاهنده‌ای باید استفاده بنمایید، اما اگر اطلاعی از آن ندارید (یا دنبال دردسر نیستید)، جستجوی ساده‌ای را درباره LED‌ های سازگار با کاهنده های لامپ های LED انجام دهید.

نباید همه وسایل نوری از LED‌ ها استفاده کنند

احتمالاً می‌دانید که لامپ های LED به طور چشمگیری خنک تر از انواع قدیمی رشته ای هستند؛ اما این بدین معنی نیست که آنها هیچ گرمایی را تولید نمی کنند.

لامپ های LED نیز داغ می‌شوند؛ اما گرمای تولید شده به وسیله حفره‌ حرارتی موجود در پایه لامپ از آن خارج می‌شود! بنابراین، حرارت ایجادشده در هوا پراکنده خواهدشد و لامپ خنک باقی خواهد ماند؛ تا به افزایش طول عمر آن کمک نماید.

اما مشکلی نیز در این لامپ ها نهفته‌ است:

لامپ راهی را برای خارج کردن گرمای ایجاد شده نیاز دارد.

اگر یک لامپ‌ LED در جای محدودی قرار گرفته باشد، راهی برای خروج گرما وجود نخواهد داشت و با این کار موجب نابودی تدریجی آن خواهیدشد.

این مورد را در نظر بگیرید که برای جایگذاری لامپ های LED، اگر از فضای کاملاً محصور یا نیمه بسته برای روشنایی اتاق استفاده می‌کنید، به دنبال LED‌ هایی باشید که تأییدیه لازم را برای اینگونه مکانها داشته‌ باشند.

منبع: آی تی رسان

4 دیدگاه در “راهنمای خرید لامپ LED – نکات مهم پیش از خرید لامپ LED

  1. امیررضا گفت:

    سلام .احسنت مهدس گرامی خداوند خیرت بده برادر

    1. سلام. ممنون انجام وظیفه است.

  2. حسین فقیهی گفت:

    مهندس عالی هستی. خدا خیرت بده

دیدگاهتان را بنویسید