آموزش تعمیر

تست انواع خازن – آشنایی با انواع خازن ها و نحوه آزمایش آنها

تست انواع خازن

تست انواع خازن – آشنایی با انواع خازن ها و نحوه آزمایش آنها

در مقاله قبل تست انواع مقاومت را بررسی کردیم. یکی دیگر از المان های پرکاربرد و حساس در مدارهای الکترونیکی خازن است. خازن هم مانند مقاومت دارای انواع مختلفی است. در این پست به بررسی تست انواع خازن توسط مولتی متر خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید…

تست انواع خازن

تست انواع خازن

تست خازنهای کمتر از ۱۰ نانو فاراد

تست خازنهای کمتر از ۱۰ نانو فاراد بسادگی توسط مولتی متر انجام نمی شود و فقط با خازن سنج تست می شود. در صورتیکه خازن سنج ندارید روشهای زیادی برای تست این نوع خازن ها می توان به کار برد .

یکی از روش های جالب تست این نوع خازن ها به صورت زیر می باشد:

برای تست این نوع خازن ها، سه دور سیم روپوش دار معمولی را به دور هسته ترانس ” های ولتاژ تلویزیون ” پیچیده و یک سر سیم را به شاسی یا گراند دستگاه وصل می نماییم. سپس خازن را به سر بعدی متصل و با یک مقاومت ۱۰ کیلو اهمی به شاسی تلویزیون متصل می کنیم.

در این حالت تلویزیون را روشن می کنیم. طبیعی است که ترانس HV در سیم پیچ ، القاء حدود ۲۵ الی ۳۰ ولت پیک تو پیک خواهد داشت که متوسط RMS آن توسط مولتی متر نزدیک ۶ ولت AC نشان داده می شود. حال ولتاژ دو سر خازن را اندازه گیری می نماییم.

از این روش می توان برای تست انواع خازنهای پلاستیکی استفاده کرده و نتایج مختلفی برای انواع خازنها تجربه نمود .

در این تست اگر دوسر خازن ولتاژی نداشته باشد به معنی شورت خازن و اگر تقسیم ولتاژی مابین مقاومت و خازن صورت نگیرد به معنی قطع خازن می باشد.

لازم به توضیح است که باید مقدار خازن و مقاومت را درست انتخاب نمود.

تست خازن های بالاتر از ۱۰nf الی ۱میکرو فاراد

برای تست این نوع خازن ها به یک مولتی متر آنالوگ ( عقربه ای ) نیاز دارید.

رنج مولتی متر را روی Rx10 قرار دهید.

لحظه اتصال ترمینالهای مولتی متر، اگر خازن خالی باشد توسط پیل 9 ولت داخل مولتی متر شارژ شده و در حین شارژ عقربه مولتی متر اهم مدار را در لحظه عبور جریان نشان می دهد. مقدار ماکزیمم حرکت عقربه را برای همیشه بخاطر بسپارید؛ زیرا تقریباً متناسب با ظرفیت خازن، عقربه منحرف می شود.

در این روش بعد از شارژ کامل خازن ، اگر خازن نشتی نداشته باشد سالم است و اهم قرائت شده بی نهایت را نشان می دهد؛ و در صورتیکه خازن نشتی داشته باشد عقربه مقدار اهمی را نشان می دهد که گویای میزان نشتی خازن است؛ پس در این روش می توان نشتی یا عدم نشتی خازن را نیز مشخص نمود.

اگر خازن قطع باشد هیچگونه عکس العملی مشاهده نمی شود و عقربه هیچ انحرافی نخواهد داشت.

تست خازنهای ۱میکرو فاراد الی ۱۰ میکرو فاراد

قبل از نتیجه گیری به عرض می رسد که چون این خازنها الکترولیتی می باشند، ممکن است تغییر ظرفیت بدهند؛ لذا این آزمایش فقط حالت قطع و یا اتصال کوتاه خازن را نشان می دهد.

در بعضی مراحل، تغییر ظرفیت و وجود نشتی در خازن باید خازن توسط خازن سنج تست شود؛ ولی این دلیل، برای یک تعمیر کار و یا یک الکترونیک کار سبب نمی شود که این روش را یاد نگیرد .

برای این تست مولتی متر را در رنج Rx1k قرار داده و سپس شارژ و دشارژ خازن را باتوجه به قطبین باطری داخل مولتی متر ( سیم مشکی مثبت و سیم قرمز منفی باطری است ) انجام می دهیم .

تست خازنهای بالاتر از ۱۰ میکرو فاراد

برای تست این نوع خازن باید مولتی متر را در رنج Rx100 قرار دهیم.

شارژ و دشارژ خازن را ملاحظه نموده توجه به قطبین الزامی است و نشتی در حد جزئی قابل قبول است؛ بنابراین بعد از شارژ، عقربه اهم زیادی را نشان می دهد.

اگر خازن موجب حرکت عقربه نگردد یعنی قطع و در صورتیکه صفر باشد یعنی خازن اتصال کوتاه است؛ و اگر اهم کمی نیز قرائت شود به معنی خراب بودن خازن است.

موفق و پیروز باشید…

10 دیدگاه در “تست انواع خازن – آشنایی با انواع خازن ها و نحوه آزمایش آنها

  1. غفور گفت:

    ممنون از شما دوستان و اساتید محترم
    سوالی که بنده از شماداشتم این هست که دستگاه esr متر برای تست خازنهای دارای قطب ویا بدون قطب بهتر هستند نسبت به خازن سنج ها وادوات اندازه گیری دیگر؟

  2. منا گفت:

    سلام
    ی سوال داشتم
    پارامترهای مهم کنترل کیفیت سلف و خازن چیست؟

    1. سلام. منظورتون رو کاملا متوجه نشدم. ولی اگر منظورتون کیفیت ساخت هست که بستگی به برند و کشور سازنده اون داره. اما اگر از نظر کارکرد باشه این هم بستگی به نوع و شرایط استفاده داره. بعضی از سلف ها و خازن ها کاربرد عمومی دارند ولی بعضی برای کاربردهای خاص استفاده میشن. به هر حال برای انتخاب مناسب باید شرایط مختلفی مثل دما و رطوبت محیط، ارتعاش، میدانهای مغناطیسی، تحمل ولتاژ و جریان و غیره رو در نظر داشته باشید.
      شاید این مطلب هم بدردتون بخوره:
      https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B6%D8%B1%DB%8C%D8%A8_%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA

  3. تشنه گفت:

    این هم بگم دوست خوبم تو عیب یابی اش موندم قطعات رو میشناسم تا اندازه ای نمیدونم فرض کن تلویزیون خط میندازه یا روشن نمیشه از کجا شروع کنم چه قسمتی بررسی کنم مثلا حتی تلفن تمام قطعات چک میکنم مثلا باز عیب سرجای خودش هست اینه اگه جای خواهش و التماس هست فیلم مربوط به عیب یابی و همزمان مثلا با تعمیر لوازم رو برام پیدا کنید بازهم میگم حتما برای خرید /به وسعت دنیا تا ثواب آخرت ازت سپاسگذارمیشم

    1. سلام
      بعضی از راهکارهای تعمیراتی عمومی هستند و عمده راهکارها تخصصی و مربوط به یک حوضه یا دستگاه خاص. مثلا تعمیرات تلویزیون Sony و Panasonic یا Samsung ممکنه تشابهاتی داشته باشند، اما برای هر کدوم از طرف کارخانه سازنده یک Service Manual و نقشه جدا جهت تعمیرات معرفی میشه. حتی ممکنه تعمیرات دو مدل مختلف یک دستگاه ساخت یک شرکت هم از نظر تعمیرات با هم تفاوت داشته باشند.
      پس کلیات تعمیرات مثل تست قطعات و کار با دستگاههای اندازه گیری و تکنیکهای ولتاژگیری، تست سیگنال و غیره رو یاد بگیرید و بعد از اون یک موضوع تخصصی رو برای تعمیرات انتخاب کنید و توی اون خبره بشید. اینو میگم چون قطعا شما نمیتونید توی همه زمینه ها استاد کار بشید.
      به فرض مثال عیب یابی و تعمیرات مدارهای فرکانس بالا و فرکانس پایین زمین تا آسمون با هم متفاوتند. یا تعمیرات موبایل با ضبط صوت. و از این قبیل.

  4. تشنه گفت:

    با تشکر از وبسایت عالیتون موخواستم التماسی ازت بکنم فیلم عملی و عیب یابی و تعمیرات وسایل الکترونیکی میخواستم البته برای خرید برای یکی از موسسات دارم اما باز تو تعمیرات موندم و بعضی جاهها هنگ میکنم البته تعمیرات ساده مثل تلفن رومیزی این مشکلات برام بوجود میاد عاشق تعمیراتم ولی معشوقم یه خورده ناقصه وبدرد زندگی خوب نمیخوره ؟؟؟؟|||||||||بازهم بسیار ممنونتم اگه برام پیدا کنید

  5. احمد گفت:

    ممنونم از سایت خیلی خوبتون واز همه زحماتتون واقعا تشکر می کنم.

  6. شاپور خرم نیا گفت:

    به نظر بنده پر محتواترین سایت اموزش الکترونیک که بر پایه دانش وتجربه علمی تکیه دارد

    1. ممنون از شما دوست گرامی
      چیزی جز انجام وظیفه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید